Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Montaże » Montaż klocków hamulcowych krok po kroku - poradnik dla kierowców
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Montaż klocków hamulcowych krok po kroku - poradnik dla kierowców

Data dodania: 14-09-2020
Wymiana klocków hamulcowych w hamulcach tarczowych jest o wiele łatwiejsza niż w przypadku hamulców bębnowych. Zawsze jednak dobrze jest wiedzieć, co robisz wcześniej. Przeczytaj instrukcje w pełni, zanim zaczniesz. Niestety, wszystkie hamulce tarczowe nie są takie same. Ale są na tyle podobne, że możemy uogólnić trochę tutaj. Dwa główne typy to stałe zaciski i ruchome zaciski („pływające” lub „przesuwne”).
 

Stałe zaciski są najłatwiejsze, ponieważ nie trzeba wyjmować zacisku, aby dostać się do elektrod. Po odłączeniu elektrycznych czujników zużycia zdejmij mały kołek lub zacisk sprężynowy i wyciągnij klocki za pomocą szczypiec. Niektóre z tych systemów mają klocki zabezpieczone kołkiem, który musi być wyrzucony młotkiem i przebijakiem; większość systemów nie jest już tak prostym typem. W przypadku ruchomych zacisków suwmiarka jest albo usuwana, albo podnoszona, obracając się na górnym sworzniu, który pozostaje na miejscu.
 

Porady, jak zacząć montaż klocków hamulcowych? 

Zanim kupisz klocki hamulcowe, to warto zapoznać się z najważniejszymi kwestiami w wyborze klocków do Twojego samochodu - zobacz nasz poradnik zakupowy: https://hamulce.martec.pl/tarcze-i-klocki-hamulcowe-poradnik-zakupowy-specjalistow-hamulce-martec-n-157.html Jeśli płyn hamulcowy został uzupełniony, gdy klocki były zużyte, może być za dużo płynu w układzie, aby utrzymać nowe, grubsze klocki hamulcowe. Nieszczelności mogą wystąpić pod maską. Część płynu można spuścić ze zbiornika za pomocą pompy próżniowej. Lub możesz użyć szmat pod główną pompą, aby złapać drobne wycieki. Poluzuj pokrywę zbiornika i przejdź do pierwszego koła. 

alt

Niezależnie od tego, czy serwisujesz przód, czy tył pojazdu, powinieneś robić obie strony, a nie tylko jedną. Ale rób to od początku do końca - po jednym na raz. Pierwszym powodem robienia tego pojedynczo jest to, że możesz skuteczniej monitorować poziom płynu podczas pracy. Wkrótce znajdziesz drugi powód. Upewnij się, że pojazd jest zabezpieczony i zdejmij nakrętki (oba koła). Po podniesieniu i stabilizacji pojazdu na podstawach podnośnika, zakończyć luzowanie nakrętek i zdjąć pierwszą obręcz. Teraz możesz naprawdę zacząć. 

Montaż klocków hamulcowych krok po kroku

1. Odłącz wszelkie elektryczne czujniki zużycia.

2. Używając klucza nasadowego, usuń dwa długie kołki prowadzące („śruby suwakowe”), zwykle dostępne z tyłu zacisku. Na przednich kołach są łatwiejsze do zauważenia, jeśli obrócisz kierownicę w drugą stronę pojazdu. Aby poluzować zacisk, konieczne może być lekkie podważenie go mocnym śrubokrętem. 

Ponownie, w przypadku niektórych systemów, możesz być w stanie usunąć tylko dolny pin i przesunąć zacisk w górę nad górnym pinem. Ale niezależnie od tego, czy odwrócisz go, czy usuniesz zacisk, uważaj, aby nie obciążyć przewodu hamulcowego. Jeśli usuniesz zacisk, użyj odwróconego wiadra, aby utrzymać ciężar zacisku.

3. Klocki są teraz odsłonięte. Jeśli są obecne, usuń wszelkie klipsy, sprężyny anty-grzechotkowe i podkładki anty-piszczące. Niektóre klocki mają zagięte zakładki. Może być konieczne wyprostowanie ich szczypcami przed ich usunięciem. A teraz drugi powód, dla którego należy hamować jedną stronę naraz: masz drugą stronę, do której możesz się odwołać.

4. Zdejmij stare podkładki za pomocą szczypiec lub lekko uderz młotkiem.

5. Odkurzyć obszar przesuwny suwmiarki szczotką drucianą i środkiem do czyszczenia hamulców natryskowych. Uwaga: Nigdy nie używaj sprężonego powietrza pod wysokim ciśnieniem na pył hamulcowy, ponieważ zawiera on azbest i nie należy go wdychać.

6. Delikatnie nasmaruj ten sam obszar odpornym na ciepło smarem do hamulców. Uważaj na środek smarny, nie pozwalając, aby którykolwiek z nich zetknął się z obszarem tarczy lub dostał się na nowe klocki hamulcowe.

7. Jeśli twój system jest wyposażony w sprzęt, taki jak klipsy, powinny one być dołączone do twoich nowych klocków, zwłaszcza jeśli otrzymasz części OEM. Może też być paczka smaru.

8. Po wyjęciu starych nakładek wewnętrzne tłoki są odsłonięte. Muszą być cofnięte z powrotem do zacisku. Twój pojazd może mieć dwa tłoki. Jeśli tak, należy je skompresować jednocześnie. Naciśnięcie jednego z nich mogłoby spowodować, że drugie wydostanie się całkowicie, co jest złą rzeczą. Umieść jedną starą podkładkę z powrotem na miejscu i dokręć duży zacisk C, aby cofnąć tłoki. Możesz także użyć kawałka dwa na cztery i podważonego paska, aby je odepchnąć. Lub, jeśli masz tylko jeden tłok, po prostu użyj pręta z szmatą do końca. Tłoki muszą być całkowicie wycofane, aby pasowały do ​​tarczy, ale należy uważać, aby nie uszkodzić ich gumowych uszczelek.

9. Naciśnięcie tłoka w jego otworze wymusza powrót płynu do zbiornika pompy głównej. Dzieje się tak, gdy wyciek może wystąpić, jeśli w systemie jest za dużo nowych, grubszych podkładek. Sprawdź zbiornik, szczególnie po zakończeniu pierwszego koła. Powinieneś być w stanie stwierdzić, czy drugie koło najprawdopodobniej wymusi zbyt dużą ilość płynu w zbiorniku, dzięki czemu możesz usunąć trochę płynu z wyprzedzeniem.

10. Włóż nowe klocki, zastępując wszystkie usunięte urządzenia nowymi częściami, jeśli są dostępne. Jeśli twój styl klocków jest zgięty, musisz zapewnić dopasowanie. Jeśli nie jest dobrze dopasowany, lekko wyreguluj zakładkę młotkiem, aż ciasno dopasujesz.

11. Zmień położenie zacisku na tarczy i zabezpiecz go długimi kołkami prowadzącymi. 

12. Podłącz wszystkie elektryczne czujniki zużycia. Teraz wróć do kroku pierwszego na tej liście, aby rozpocząć pracę na drugim kole. Gdy drugie koło ma także nowe klocki, przejdź do kroku 13.

13. Po zakończeniu, kilkakrotnie naciśnij pedał hamulca, aby osadzić nowe klocki. Hamulce nie zatrzymają pojazdu, dopóki poduszki nie zostaną prawidłowo osadzone. Ponownie sprawdź zbiornik pod kątem prawidłowego poziomu płynu i wyreguluj.

14. Zamontuj koła i dokręć nakrętki mocujące, aby dokładnie się dopasować.

15. Opuść pojazd i całkowicie dokręć nakrętki oczkowe. Uwaga: Do prawidłowego dokręcenia nakrętek należy użyć klucza dynamometrycznego.

16. Czas na test drogowy. Pamiętaj, nie zapomnij docisnąć nowych klocków lub prawidłowo dokręcić nakrętki przed odjazdem.
 

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Breck: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Montaże