Hamulce.Martec.pl
  • Znajdź hak holowniczy
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Koszyk - haki holownicze
502 821 055
Strona główna1 » Poradniki2 » Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w samochodzie z układem hamulcowym Teves - materiał TRW.

Wyszukaj Hamulce

Kontakt

  • MARTEC Hamulce
    al. M.B. Fatimskiej 16, Tarnów
  • E-mail:info@martec.pl
  • Telefon:502 821 055
    Koniecznie podaj, że dzwonisz ze sklepu Hamulce.Martec.pl
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Opinie o sklepie

Opinie o produktach

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w samochodzie z układem hamulcowym Teves - materiał TRW.

Data dodania: 21-10-2019

Tarcze oraz klocki hamulcowe - poniższy artykuł zawiera podstawowe informacje dotyczące wymiany tarcz i klocków hamulcowych w samochodzie z układem hamulcowym Teves FN. Opisana poniżej procedura wymiany może się różnić w zależności od rodzaju pojazdu. Z powodów bezpieczeństwa oraz zapewnienia uzyskania optymalnego efektu wszelkiego rodzaju naprawy lub obsługa pojazdu może być wykonywana tylko przez odpowiednio przeszkolony personel przy zachowaniu aktualnych zasad opracowanych przez producenta pojazdu.

Tarcze oraz klocki hamulcowe są częściami mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i mogą być montowane tylko przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje. W czasie wykonywania jakiejkolwiek pracy TRW zaleca używanie osprzętu ochronnego np. rękawic, okularów ochronnych itp. Przed rozpoczęciem naprawy upewnij się, że wszystkie współpracujące części, które nie będą wymieniane, są w dobrym stanie technicznym m.in. przewody hamulcowe metalowe oraz elastyczne, tłoczki zacisków oraz ich uszczelnienia, prowadnice zacisków, a także piasty i łożyska kół. Kontroli poddany powinien zostać również płyn hamulcowy. Wykorzystaj tą okoliczność do poinformowania klienta o wszystkich innych zauważonych uszkodzeniach w pojeździe, które są lub mogą stać się w przyszłości przyczyną awarii. Działanie to ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowania pojazdu.

1. Demontaż
1.1 Zdjęcie zacisku hamulcowego
1.1.1 Usuwanie sprężyny podtrzymującej z zacisku
Ostrożnie wysuń sprężynę z miejsc jej osadzenia wykorzystując odpowiednie szczypce lub śrubokręt.
Uwaga: Niewłaściwy demontaż sprężyny może skutkować powstaniem obrażeń!
alt
1.1.2 Usuwanie zaślepki
Zdemontuj zaślepki, które chronią sworznie prowadzące zacisk przed dostępem wody i zanieczyszczeń, oraz sprawdź je pod kątem uszkodzeń. Dostająca się w okolicę prowadnic woda i zanieczyszczenia powodują powstawanie korozji i utrudniają przesuwanie się zacisku, a tylko swobodne jego poruszanie na sworzniach zapewnia poprawne działanie układu.

Blokowanie się prowadnic zacisku może skutkować:
• nieprawidłowym zużyciem klocków hamulcowych
• nierównomiernym hamowaniem
• powstawaniem wibracji w czasie hamowania
• przegrzaniem lub uszkodzeniem tarczy hamulcowej
alt1.1.3 Demontaż sworzni
Wykorzystując 7 mm klucz ampulowy wykręć z jarzma dwa sworznie prowadzące.
Uwaga: Sworznie mogą być mocno dokręcone. Wykorzystanie niewłaściwego narzędzia może skutkować powstaniem obrażeń!
alt1.1.4 Demontaż korpusu zacisku
Zdejmij zacisk z jarzma i zamocuj go na kolumnie zawieszenia. Upewnij się, że elastyczny przewód hamulcowy nie jest zbyt napięty oraz sprawdź czy nie jest uszkodzony
alt1.2 Wymontowanie klocków hamulcowych
Usuń klocki hamulcowe z zacisku i jarzma. Sprawdź stan przewodów hamulcowych i w razie potrzeby wymień części na nowe.
alt1.3 Demontaż jarzma
Wykręć dwie śruby trzymające jarzmo. Po zdemontowaniu skontroluj je pod kątem uszkodzeń i korozji.
alt1.4 Demontaż tarczy hamulcowej
Na początku wykręć śrubę trzymającą tarczę (jeżeli jest zastosowana), następnie zdejmij tarczę z piasty.
Uwaga: Jeżeli śruba trzymająca jest uszkodzona (wyrobiona, urwana) koniecznie należy ją usunąć z piasty, a w czasie montażu nowej tarczy wykorzystać nową śrubę. Pozostawienie starej śruby w piaście może skutkować złym przyleganiem tarczy i prowadzić do powstawania wibracji w czasie hamowania.
alt2. Czyszczenie i kontrola
Przed przystąpieniem do montażu wszystkie części muszą być dokładnie oczyszczone i sprawdzone pod kątem dalszej przydatności.
2.1 Piasta koła
2.1.1 Czyszczenie piasty koła
Najłatwiejszym sposobem dokładnego oczyszczenia piasty z rdzy i zanieczyszczeń jest użycie specjalnie przeznaczonej do tego celu szczotki. Uwaga: Istnieje ryzyko wystąpienia obrażeń spowodowanych odpryskami rdzy i brudu! W czasie wykonywania tej operacji załóż okulary ochronne!
Uwaga: Do czyszczenia nie mogą być wykorzystywane narzędzia do cięcia lub szlifowania. Zawsze skutkuje to uszkodzeniami powierzchni piasty. Po oczyszczeniu dokładnie umyj piastę wykorzystując TRW Brake Cleaner i upewnij się, że wszystkie zanieczyszczenia zostały usunięte, a jej powierzchnia jest czysta i błyszcząca.

2.1.2 Kontrola piasty koła
Skontroluj stan powierzchni przylegania piasty do tarczy pod kątem uszkodzeń (wżery korozyjne). Nie zapomnij o sprawdzeniu stanu śrub koła. Każda uszkodzona piasta musi zostać wymieniona.
alt2.1.3 Pomiar piasty koła
Jeżeli przed naprawą w samochodzie występowały drgania w czasie hamowania, zaleca się pomiar bicia piasty koła przed montażem nowej tarczy hamulcowej. Wartość bicia piasty nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej określonej przez producenta pojazdu.
alt2.2 Jarzmo
2.2.1 Czyszczenie jarzma
Oczyszczenie jarzma ma znaczący wpływ na poprawne działanie układu hamulcowego. Wszystkie powierzchnie współpracujące z klockami hamulcowymi muszą być wolne od zanieczyszczeń i rdzy. Zachowanie czystości zabezpiecza przed późniejszymi reklamacjami polegającymi na blokowaniu się lub piszczeniu hamulców.
Uwaga: Istnieje ryzyko wystąpienia obrażeń spowodowanych odpryskami rdzy lub zanieczyszczeń! W czasie wykonywania tej operacji załóż okulary ochronne!

alt2.2.2 Czyszczenie sworzni prowadzących zacisk
Oczyszczenie sworzni prowadzących zacisk zapewnia swobodne poruszanie się korpusu zacisku, gwarantując poprawną jego pracę w czasie wysuwania, jak również cofania się tłoczka.
altZdjęcie poniżej przedstawia tarczę hamulcową zniszczoną przez klocki hamulcowe utrzymywane w stałym kontakcie z tarczą na skutek wadliwie działającego zacisku hamulcowego. Widoczne ciemniejsze obszary wskazują miejsca przegrzane. Stanowią one powód powstawania hałasu i wibracji w czasie hamowania
alt
2.3 Tarcza hamulcowa
2.3.1 Czyszczenie tarczy
Jeżeli to konieczne umyj powierzchnię nowej tarczy hamulcowej (również od strony wewnętrznej) wykorzystując TRW Brake Cleaner. Podczas montażu uważaj na to, aby na umyte powierzchnie nie dostały się brud lub smar.
Uwaga: Klocki hamulcowe nie mogą mieć kontaktu z substancjami olejopochodnymi. Może to mieć negatywny wpływ na ich działanie.
alt2.4 Zacisk
2.4.1 Kontrola zacisku 
Podczas kontroli zacisku należy sprawdzić wszystkie jego części mechaniczne i hydrauliczne. Uszkodzenia uszczelki tłoczka powodują wyciek płynu hamulcowego i w efekcie zniszczenie materiału ciernego klocków. Natomiast uszkodzenie osłony tłoczka hamulcowego powoduje dostawanie się zanieczyszczeń oraz wody do wnętrza powodując powstawanie korozji. Zacisk z uszkodzonym, skorodowanym tłoczkiem lub cylindrem musi zostać wymieniony. Pozostawienie zacisku z blokującym się tłoczkiem może prowadzić do przegrzewania się układu lub powstawania wibracji w czasie hamowania. Uwaga: Podczas czyszczenia elementów zacisku nie można wykorzystywać środków zawierających olej mineralny. Może to spowodować pęcznienie uszczelek, a w efekcie zablokowanie tłoczka lub powstanie wycieków!
alt3. Montaż
3.1 Montaż tarczy hamulcowej
Zamontuj nową tarczę hamulcową na piastę i przykręć za pomocą śrub montażowych (jeżeli występują) dokręcając je momentem zalecanym przez producenta pojazdu. Uwaga: Jeżeli przed naprawą w samochodzie występowały drgania w czasie hamowania zaleca się sprawdzenie bicia tarczy hamulcowej po zamontowaniu. Wartość bicia tarczy nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej określonej przez producenta pojazdu.
alt3.2 Montaż jarzma
Zamontuj jarzmo oraz inne współpracujące elementy (w tym przypadku ogranicznik skrętu). Wszystkie śruby powinny zostać dokręcone z momentem zalecanym przez producenta pojazdu. Uwaga: Przestrzegaj zaleceń producenta mówiących o konieczności użycia nowych śrub lub nakrętek, czy też wykorzystaniu kleju do gwitów.
alt3.3 Montaż klocków hamulcowych
Podczas montażu nowych klocków należy również wykorzystać zestaw nowych czujników zużycia.
3.3.1 Montaż klocka zewnętrznego
Zamontuj nowy klocek zewnętrzny w jarzmie. Wykonując tą czynność sprawdź, czy klocek nie blokuje się. Musi on mieć możliwość swobodnego poruszania w prowadnicach. Uwaga: Podczas montażu klocków nie wykorzystuj past miedzianych, ani żadnych innych smarów. W przypadku zabrudzenia się układu i blokowania się klocków należy ponownie oczyścić jarzmo. W żadnym przypadku nie wolno szlifować klocków.
alt3.3.2 Cofanie tłoczka hamulcowego
Wciśnij tłoczek hamulcowy wykorzystując odpowiednie narzędzie. Upewnij się, że tłoczek swobodnie porusza się w korpusie zacisku. W przypadku blokującego się tłoczka oczyść go z zanieczyszczeń i korozji. W przypadku głębokich uszkodzeń kompletny zacisk musi zostać wymieniony na nowy.
alt
3.3.3 Montaż klocka tłoczyskowego
Zamontuj klocek wewnętrzny w tłoczku hamulcowym. Upewnij się że płytka tylna dobrze przylega do powierzchni tłoczka. Uwaga: Podczas montażu klocków nie wykorzystuj past miedzianych, ani żadnych innych smarów. W przypadku zabrudzenia się układu i blokowania się klocków należy ponownie oczyścić powierzchnię styku tłoczka z klockiem i jarzma. W żadnym przypadku nie wolno szlifować klocków. W celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania układu hamulcowego, zwracaj uwagę na wszystkie dodatkowe elementy i informacje znajdujące się na klocku hamulcowym takie jak: taśmy dwustronne lub strzałki wskazujące kierunek montażu.
alt3.4 Montaż zacisku
3.4.1 Założenie zacisku
Zamontuj zacisk hamulcowy z założonym wewnętrznym klockiem hamulcowym na jarzmo. Upewnij się, że obydwa klocki znajdują się w odpowiednim położeniu.
alt3.4.2 Przykręcenie zacisku
Przykręć zacisk do jarzma wykorzystując sworznie prowadzące, dokręcając je z momentem zalecanym przez producenta pojazdu. Uwaga: Nie wykorzystuj past miedzianych, ani żadnych innych smarów przy montażu sworzni prowadzących. Zamontuj zaślepki chroniące sworznie prowadzące, które były zdemontowane w punkcie 1.1.2.
alt3.4.3 Montaż sprężyny podtrzymującej
Zamontuj sprężynę podtrzymującą. Upewnij się, że jest ona dobrze osadzona w punktach montażowych na jarzmie.
alt4. Prace końcowe
4.1 Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego
Naciśnij kilkukrotnie pedał hamulca, co spowoduje dosunięcie klocków hamulcowych do tarczy. Następnie sprawdź poziom płynu hamulcowego i ewentualnie uzupełnij jego stan do poziomu “MAX”.
altUwaga: Jeżeli wymieniałeś okładziny cierne tylko na jednej osi pojazdu, zanim uzupełnisz płyn hamulcowy w zbiorniczku sprawdź stan klocków na drugiej osi, w celu uniknięcia przepełnienia zbiorniczka. Stosuj tylko płyn hamulcowy zalecany przez producenta pojazdu!

4.2 Montaż koła
Przed zamontowaniem koła pamiętaj o oczyszczeniu wewnętrznej strony felgi. Jej powierzchnia przylegania do tarczy hamulcowej musi byc wolna od jakichkolwiek zanieczyszczeń lub rdzy. Zabrudzona felga może być powodem powstawania wibracji w czasie hamowania. Przykręcając koła postępuj zgodnie z instrukcją producenta pojazdu dotyczącą kolejności dokręcania śrub lub nakrętek, a także zalecanego momentu dokręcania. Usuń informację umieszczoną przed rozpoczęciem pracy
alt4.3 Pomiar siły hamowania
Po wykonaniu jazdy próbnej skontroluj siłę hamowania. Pamiętaj również, że jej różnica pomiędzy prawym i lewym kołem nie może przekroczyć wartości określonej przepisami prawa. Nie zapomnij także o sprawdzeniu funkcjonowania hamulca ręcznego.
alt4.4 Założenie informacji dla kierowcy na kierownicę
Na zakończenie pracy załóż na kierownicę czerwoną przywieszkę dostarczoną z klockami hamulcowymi. Informuje ona klienta o zasadach użytkowania nowych klocków, co pozwala uniknąć przyszłych niezasadnych reklamacji.
alt

Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki
Zadzwoń