Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Wymiana tarcz i klocków hamulcowych - jakie mogą wystąpić problemy?
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych - jakie mogą wystąpić problemy?

Data dodania: 16-07-2019
Te dwa podzespoły pełnią bardzo ważną funkcję, muszą one ze sobą idealnie współgrać, tarcza hamulcowa wraz z klockiem ma za zadanie zmniejszyć prędkość pojazdu bądź całkowicie go zatrzymać. Niestety, jak to w życiu bywa nic nie jest takie proste jak się może wydawać, w niektórych przypadkach  po wymianie mogą pojawić się pewne problemy.

W prawidłowej eksploatacja dobra tarcza powinna wytrzymać przebieg nawet do 120 tyś km. Dobrej jakości klocki wytrzymują średnio 70 tys. km, natomiast produkt z niższej półki do 40 tyś km przebiegu. Oczywiście poza tymi elementami kontrolować należy stan zacisków hamulcowych oraz przewodów hamulcowych, i co bardzo ważne - wskazana jest co dwa lata wymiana płynu hamulcowego. 


Jak współpracują ze sobą tarcze i klocki hamulcowe?

Współpraca pomiędzy tarczą i klockiem hamulcowym w momencie naciśnięcia pedału hamulca, tłok pompy hamulcowej pompuje płyn hamulcowy, jego ciśnienie zwiększane jest przez podciśnieniowe układy wspomagania. Płyn porusza się w przewodach hamulcowych następnie dociera do zacisków hamulcowych, następnie pod wpływem ciśnienia powoduje wypchnięcie tłoczków hamulcowych, który dociska klocki do tarczy hamulcowej. Okładzina cierna, która znajduje się na klocku trze o powierzchnię roboczą tarczy, tarcie zależne jest od siły nacisku, w ten sposób zmniejszamy prędkość, bądź hamujemy do zatrzymania się samochodu.

Wiemy już jak działa układ hamowania, zatem jakie problemy mogą nas spotkać po wymianie tarcz i klocków? Po wymianie tarcz i klocków po kilkunastu hamowaniach  klocki powinny się dotrzeć i współpracować odpowiednio z tarczą hamulcową, niestety nie zawsze tak jest. Jeśli zakupione zostały najtańsze klocki hamulcowe mogą okazać się one zbyt twarde, co będzie skutkowało piszczeniem podczas hamowania, ucierpi,również na tym tarcza - taki klocek rysuje jej powierzchnię  doprowadzając do szybszego zużycia. Sprawcą będą okładziny cierne na klocku, które są niskiej jakości.

Jeśli samochód po wymianie tarcz i klocków w trakcie hamowania delikatnie “ściąga” w którąś stronę to powodem najprawdopodobniej  może być niewłaściwy montaż. Osoba montująca klocki mogła zbyt słabo dokręcić śruby prowadnic zacisku hamulcowego. Być może występować też wyciek płynu hamulcowego z uszkodzonego cylinderka.


"Moja tarcze biją" po wymianie tarczy hamulcowej

Zdarzają się przypadki pojawienia się drgań kierownicy i pedału hamulca, najprawdopodobniej winowajcą jest „bijąca” tarcza hamulcowa, ale jak to możliwe, że nowa tarcza świeżo zamontowana w pojeździe zaczyna bić? Jest to spowodowane nie oczyszczeniem koła piasty z rdzy przed montażem tarczy hamulcowej. Bardzo istotną rzeczą jest odpowiednie przykręcenie śruby pozycjonującej tarcze, ma ona za zadanie nie umocowanie tarczy lecz zapewnienie jej stałego ustawienia wobec  koła piasty. Jeśli śruba centrująca zostanie zbyt mocno dokręcona spowoduje w niedługim czasie odkształcenie na styku tarczy oraz piasty.

W takim przypadku po naciśnięciu pedału hamulca, gdy okładzina cierna klocka zbliży się do tarczy odkształcenie powstałe na skutek zbyt silnego dokręcenia śruby centrującej, uderza w klocek powodując bicie, które odczuwać będziemy na pedale hamulca.
Unikać należy, również przy montażu zanieczyszczeń, zabrudzenie olejem silnikowym, płynem hamulcowym, z pewnością w bardzo znaczącym stopniu obniży skuteczność hamowania. Układ hamulcowy (sprawny!) to gwarancja bezpieczeństwa, na wszelkie jego uszkodzenia powinniśmy reagować jak najszybciej, by zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego. 
 

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
;
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki