Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Wymiana klocków hamulcowych - najczęstsze objawy i przyczyny
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Wymiana klocków hamulcowych - najczęstsze objawy i przyczyny

Data dodania: 05-08-2019
Jest wielu właścicieli samochodów, którzy nie uważają utrzymania hamulców za priorytet - dopóki coś nie pójdzie nie tak. Nie popełniaj tego błędu. Gdy wciśniesz pedał hamulca, uruchomi się złożona sieć części. Aby układ hamulcowy działał prawidłowo, niektóre elementy muszą być wymieniane w regularnych odstępach czasu. Spośród tych komponentów najczęściej wymieniane są klocki hamulcowe. We wcześniejszy artykule na naszym blogu wspominaliśmy, także o tym jakie zasady bezpieczeństwa zachować w trakcie zamówień oraz montażu nowych klocków hamulcowych.


Czym są „klocki hamulcowe” i jak działają?

W większości nowoczesnych samochodów przednie dwa koła mają urządzenie hamujące, które zależy od tego, co znane jest jako wirniki: metalowe tarcze znajdujące się za każdym kołem. Nad każdym z nich znajduje się zaciskowe urządzenie zwane suwmiarką. Po naciśnięciu pedału hamulca zaciski zaczynają się zamykać, ściskając tracze z obu stron. Działanie to powoduje tarcie, które powoduje, że koła obracają się wolniej, aż do całkowitego zatrzymania. Klocki hamulcowe są wymiennymi powierzchniami, których suwmiarki używają do kontaktowania się z tarczami podczas tego procesu. Te klocki nie będą trwać wiecznie. Wspomniane wcześniej tarcie nieuchronnie zużyje je z czasem. 

alt

Jeśli klocki będą zbyt cienkie to hamulce nie będą działać tak skutecznie, jak powinny. Ze względów bezpieczeństwa konieczne jest zamontowanie nowych przy pierwszych oznakach problemów. Jeśli zauważysz któryś z tych pięciu objawów, poproś warsztat samochodowy o zastąpienie starych klocków hamulcowych JAK NAJSZYBCIEJ albo zrób to sam. 

  • Słyszysz piskliwy hałas.

Wyobraź to sobie: wyjeżdżasz z wyłączonym radiem, we względnej ciszy słyszysz słabe skrobanie, piszczenie lub brzęczenie. Zauważysz również, że za każdym razem, gdy naciskasz hamulec, tajemniczy hałas znika, tylko po to, by powrócić, gdy tylko twoja stopa spadnie z pedału hamulca. Co tu się dzieje? Obecnie większość - ale nie wszystkie - klocki hamulcowe są produkowane z wbudowanymi „wskaźnikami zużycia”. Jedynym celem tych rzeczy jest wyemitowanie tego nieprzyjemnego pisku, który właśnie usłyszeliście. Wskaźniki zużycia to metalowe zakładki umieszczone w pobliżu górnej części typowych klocków hamulcowych. Gdy sama podkładka zużyje się w niebezpiecznym stopniu, wskaźnik ociera się o tarczę hamulcową. Powoduje to powstanie charakterystycznego szumu, który ostrzega kierowcę, że jego obecne klocki mogą całkowicie ulec zniszczeniu. 

  • Usłyszysz kliknięcie klocka hamulcowego.

W niektórych samochodach klocki hamulcowe pasują ściśle do specjalnego urządzenia przytrzymującego. Inne pojazdy utrzymują je stabilnie za pomocą klipsów, śrub lub szpilek.  Wspólnym celem jest zapobieganie kołysaniu się klocków. Jeśli zostaną w jakiś sposób poluzowane (być może po uszkodzeniu), zaczną grzechotać. Rezultatem tego jest dźwięk kliknięcia, który rozlega się, gdy pedał hamulca jest wciśnięty lub zwolniony.

alt

  • Zatrzymanie samochodu zabiera więcej czasu niż kiedyś.

Ten problem ma nazwę, a ta nazwa to „zanik hamulca”. Najczęściej jest to bezpośrednim skutkiem celowego zastosowania hamulców na dużą odległość bez zatrzymania samochodu. Od czasu do czasu taki manewr może być konieczny, zwłaszcza podczas zjeżdżania po zboczu góry lub krętą drogą. Jeśli jednak robisz to często - powiedzmy, jeśli mieszkasz w pagórkowatym terenie, gdzie musisz regularnie jeździć w dół - z czasem będzie to miało negatywny wpływ na mechanizm hamowania. Wymuszając na klockach kontakt z tarczami przez długi, nieprzerwany okres czasu, oba komponenty nagrzewają się. W tym procesie ich zdolność do generowania wzajemnego tarcia jest z czasem zmniejszana. W rezultacie odkryjesz, że Twój samochód nie zatrzyma się tak szybko, jak kiedyś.

  • Część samochodu ciągnie się na bok, gdy hamujesz.

Klocki hamulcowe Twojego pojazdu nie zawsze zużywają się w dokładnie takiej samej ilości. Czasami te po jednej stronie będą cieńsze szybciej niż ich odpowiedniki po drugiej stronie. W takim przypadku samochód może lekko pociągnąć w lewo lub w prawo po naciśnięciu hamulca. 

  • Pedał hamulca wibruje po naciśnięciu.

Czy pedał hamulca gwałtownie potrząsa, gdy na niego naciskasz? Klocki hamulcowe mogą być przyczyną problemu. Klocki hamulcowe są zazwyczaj trzymane razem z rodzajem żywicy wiążącej. Gdy każda wkładka zużywa się, klej staje się gorący i rozmazuje się na tarczy hamulcowej. W idealnych warunkach utworzy warstwę, która jest równomiernie rozłożona na powierzchni tarczy. Ale jeśli klocek się przegrzeje, żywica może nie być równomiernie rozłożona. Mechanicy nazywają to zagadnieniem „szyby” i mogą powodować wibracje pedałów hamulca. 

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl

Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki