Uszkodzenia tarcz hamulcowych i ich przyczyny
Pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej
Do zasadniczego mocowania tarczy hamulcowej do piasty, są wykorzystywane śruby mocujące koło. Jeśli dokręcając koło nie jest zachowana właściwa kolejność lub moment dokręcania śrub koła jest za duży, następuje odkształcenie płaszczyzny styku tarczy hamulcowej i piasty koła. Jest to przyczyną powstawania drgań, wyczuwalnych bezpośrednio po montażu, przy naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy. Drgania mogą być jedynym wyczuwalnym objawem nieprawidłowego montażu. W skrajnym przypadku, może nastąpić pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej.
• przy 4 śrubach mocujących, dokręcamy je na krzyż;
• przy 5 śrubach mocujących, dokręcamy co drugą, aż dokręcimy wszystkie 5. Śruby mocujące koło dokręcamy przynajmniej w dwóch przejściach, używając do ostatecznego dokręcenia bezwzględnie klucza dynamometrycznego. Do ostatecznego dokręcenia nie wolno używać klucza pneumatycznego.
Pęknięcie części mocującej tarczy wskutek dokręcenia za dużym momentem śruby pozycjonującej tarczę hamulcową
Śruba pozycjonująca tarczę hamulcową, ma za zadanie zapewnienie stałego ustawienia tarczy hamulcowej względem piasty, aby uniknąć wzajemnego przemieszczania się tarczy hamulcowej względem piasty i negatywnych tego następstw. Śruba pozycjonująca nie służy do mocowania tarczy hamulcowej! Jest to zadanie dla śrub mocujących koło. Jeśli śruba pozycjonująca zostanie dokręcona zbyt dużym momentem, to nastąpi odkształcenie płaszczyzny styku tarczy hamulcowej i piasty koła. To odkształcenie może spowodować drgania, wyczuwalne bezpośrednio po montażu, przy naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy. Może to być również przyczyną widocznego na zdjęciu pęknięcia.
Wskazówki
Jeśli nie mamy wyczucia, jakim momentem należy dokręcać śrubę pozycjonującą tarczy hamulcowej, proszę używać klucza dynamometrycznego.
Zanieczyszczona, uszkodzona lub skorodowana płaszczyzna styku części mocującej tarczy hamulcowej i piasty koła
Zanieczyszczenia, rdza lub uszkodzenia powierzchni styku części mocującej tarczy hamulcowej i piasty powodują, że oś obrotu tarczy hamulcowej nie pokrywa się z osią obrotu piasty koła, a więc może wystąpić za duże bicie osiowe tarczy hamulcowej.
Wraz ze zwiększającą się ilością hamowań:
• rośnie natężenie wyczuwalnych i słyszalnych drgań podczas hamowania;
• zwiększa się nierównomierne zużycie tarczy hamulcowej przez klocki hamulcowe.
Wskazówki
Płaszczyzny styku części mocującej tarczy hamulcowej i piasty koła, muszą być montowane czyste, oczyszczone z rdzy oraz bez ewentualnych uszkodzeń mechanicznych np. śladów uderzeń.
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki