Słyszę trzaski i pisk podczas hamowania. Czy moje klocki hamulcowe są niesprawne?
Podstawowe źródła drgań klocków hamulcowych
Jeśli będą to tzw. drgania rezonansowe, to będą one głośne i odczuwane jako szczególnie silne (o dużej amplitudzie).
• drgania klocka hamulcowego;
• drgania tarczy hamulcowej podczas hamowania.
Może się to wydawać niemożliwe, ale współpracująca z klockami hamulcowymi tarcza hamulcowa, pod wpływem zmieniającej się siły tarcia, również wpada w drgania
Normalnie płaska powierzchnia tarczy hamulcowej, zostaje pobudzona do drgań przez zmienną siłę tarcia na styku tarcza-klocek hamulcowy. Drgania te można „zobaczyć” dzięki symulacji komputerowej.
Drganiom w klockach hamulcowych sprzyjają:
• niewłaściwy materiał klocka hamulcowego lub zła współpraca klocka z tarczą hamulcową;zużycie tarczy hamulcowej; bicie części roboczej tarczy hamulcowej w wyniku skrzywienia; bicie części roboczej tarczy hamulcowej w wyniku niewłaściwego zamocowania na piaście;
• nadmierne różnice grubości części roboczej tarczy hamulcowej;
• nadmierne zużyte klocki hamulcowe;
• przesuwanie się klocków hamulcowych w prowadnicach z oporem;
• osłabienie, pęknięcie sprężyn rozpierających, zapobiegających drganiom klocków hamulcowych;
• niewłaściwe ustawienie tłoka zacisku hamulcowego z odsadzeniem;
• nadmierny luz łożysk kół lub za słabe zamocowanie korpusu zacisku do zwrotnicy lub obudowy osi;
• nowo zamontowany klocek hamulcowy, współpracuje z tarczą hamulcową w strefie, w której poprzedni klocek hamulcowy nie pracował.
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki