Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Przegrzane klocki hamulcowe. Powody i wpływ na pracę układu hamulcowego.
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Przegrzane klocki hamulcowe. Powody i wpływ na pracę układu hamulcowego.

Data dodania: 19-09-2019

W materiale ciernym klocka hamulcowego są wtarte cząstki materiału tarczy hamulcowej. Kontakt tarczy hamulcowej ze strumieniem wody silne ją chłodzi, co obniża lokalnie jej temperaturę. Powoduje to łuszczenie się materiału tarczy. Złuszczone cząstki są wcierane w materiał klocka hamulcowego. Zjawisko to nasila się przy silnych, krótkotrwałych hamowaniach, oraz wówczas, gdy tarcza hamulcowa wykazuje się nadmiernym biciem osiowym lub za dużą różnicą grubości części roboczej. Nie ma istotnego obniżenia współczynnika tarcia pomiędzy tarczą a klockiem hamulcowym. Może nastąpić przyspieszone zużycie tarczy hamulcowej.

Jeśli takiemu uszkodzeniu klocka hamulcowego towarzyszą inne niepożądane objawy, wynikające z np. uszkodzenia tarczy hamulcowej, wskazana jest wymiana tarczy i klocka hamulcowego. 


Przegrzanie klocka hamulcowego

Nastąpiło przegrzanie klocka hamulcowego, a w konsekwencji częściowe wypalenie żywic - substancji wiążącej materiału ciernego klocka hamulcowego. Przegrzanie klocka hamulcowego mogło nastąpić w wyniku:

• braku swobody ruchu klocka hamulcowego w prowadnicach uchwytu zacisku;
• nieprawidłowego cofania się tłoczka w zacisku hamulcowym;
• trzymania nogi na pedale hamulca;
• za długich okresów używania hamulców np. na zjazdach (brak czasu na ostygnięcie hamulców);
• częstego hamowania, szczególnie z dużych prędkości;
• utrudnionego chłodzenia hamulców, wskutek zamontowania osłon ozdobnych (dekli) o nieprawidłowej konstrukcji.

Klocek hamulcowy rozdzielenie okleiny ciernej na płytce typowe uszkodzenia klocka hamulcowego

Wpływ na pracę klocka hamulcowego

• Obniżenie współczynnika tarcia klocka o tarczę hamulcową, co wymusza zwiększenie siły nacisku na pedał hamulca, dla uzyskania tego samego momentu, a więc i siły hamowania jak przy nieuszkodzonych klockach hamulcowych. Zmiana własności materiału ciernego, staje się on kruchy i łamliwy.
• Wzrost zużycia klocka hamulcowego.

Zalecenia dla eksploatacji klocków hamulcowych

Sprawdzić, czy przegrzanie hamulców nie jest spowodowane uszkodzeniem zacisku hamulcowego lub innymi przyczynami technicznymi. Wskazany jest „wywiad”, w celu poznania stylu jazdy kierowcy. Gdy kierowca nadużywa hamulców sugeruję poinformować go o możliwych tego negatywnych i nieuniknionych następstwach. Jeśli klocki hamulcowe wykazują wyraźne objawy przegrzania, sugerowana jest ich wymiana. Jeśli samochód jest używany do celów sportowych, należy rozważyć dobór tzw. sportowych klocków hamulcowych. 


Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki