Hamulce.Martec.pl
  • Znajdź hak holowniczy
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Koszyk - haki holownicze
502 821 055
Strona główna1 » Poradniki2 » Porady dotyczące przeglądów oraz napraw tarcz i klocków hamulcowych

Wyszukaj Hamulce

Kontakt

  • MARTEC Hamulce
    al. M.B. Fatimskiej 16, Tarnów
  • E-mail:info@martec.pl
  • Telefon:502 821 055
    Koniecznie podaj, że dzwonisz ze sklepu Hamulce.Martec.pl
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Porady dotyczące przeglądów oraz napraw tarcz i klocków hamulcowych

Data dodania: 25-07-2019

Porady i wskazówki dotyczące przeglądów i napraw hamulców tarczowych

Prezentowane opisy mają charakter ogólny i nie odnoszą się do wszystkich pojazdów ani do wszystkich rodzajów hamulców tarczowych. W programie ESI[tronic] dostępne są bardziej szczegółowe i przeznaczone dla konkretnego pojazdu instrukcje dotyczące wyszukiwania usterek SIS, wraz z informacjami na temat identyfikacji usterek, pozycji montażu, wskazówkami dotyczącymi demontażu, montażu oraz ustawień, jak również wartościami momentu dokręcającego, wartościami rzeczywistymi oraz ustawieniami. Uwaga! Po zakończeniu naprawy należy przeprowadzić kończące prace montażowe i badania kontrolne, jak na przykład kontrola sprawności działania układu hamulcowego czy próbna jazda.


1. Czynności przygotowawcze
▶ Przeprowadzić kontrolę sprawności działania na stanowisku rolkowym do badania hamulców
▶ W zależności od uwag podanych przez klienta, przeprowadzić próbną jazdę
▶ Sprawdzić stan łożysk koła, zawieszenia, przegubów oraz sworzni wahacza, osi, układu kierowniczego, opon i obręczy kół.
▶ Uszkodzenia podwozia mogą mieć negatywny wpływ na pracę układu hamulcowego
▶ Przeprowadzić kontrolę według listy kontrolnej układu hamulcowego

2. Demontaż
▶ Przed przystąpieniem do demontażu usunąć większe zabrudzenia
▶ Zdemontować zaciski i okładziny hamulcowe
▶ Odwiesić zacisk w taki sposób, aby na elastyczny przewód hamulcowy nie działały żadne siły rozciągające.

3. Kontrola tarczy hamulcowej (stopień zużycia)
▶ Zmierzyć stopień zużycia tarczy hamulcowej za pomocą suwmiarki 
▶ Zamocować tarczę za pomocą tulei dystansowych i śrub koła lub nakrętek

4. Kontrola tarczy hamulcowej (bicie boczne)
▶ Zamocować zestaw pomiarowy na elemencie zawieszenia
▶ Umieścić uchwyt magnetyczny na podstawce zestawu pomiarowego
▶ Zamontować czujnik zegarowy w uchwycie magnetycznym
▶ Ustawić uchwyt magnetyczny tak, by trzpień stykowy czujnika leżał ok. 10-15 mm od zew. krawędzi na pow. trącej pod niewielkim napięciem wstępnym
▶ Ostrożnie obracać tarczę hamulcowe., mierząc bicie boczne

Tarcze hamulcowe przegląd i naprawa układu hamulcowego kontrola bezpieczeństwa

5. Kontrola tarczy hamulcowej (bicie boczne)
▶ W przypadku tarcz wentylowanych pomiar należy przeprowadzić również po wewnętrznej stronie tarczy

6. Kontrola tarczy hamulcowej (różnica grubości)
▶ Zmierzyć za pomocą mikrometra grubość tarczy hamulcowej przynajmniej w 8 punktach, zanotować wyniki pomiarów
▶ Różnica między największym a najmniejszym wynikiem pomiaru jest różnicą grubości

7. Kontrola części znajdujących się blisko siebie
▶ Zdemontować, oczyścić i skontrolować części takie, jak np. korpus zacisku
▶ Skontrolować części znajdujące się w pobliżu, np. elastyczne przewody hamulcowe

8. Przygotowanie piasty koła
▶ Przed montażem nowej tarczy hamulcowej należy oczyścić i skontrolować powierzchnię czołową piasty koła
▶ Powierzchnię czołową oczyścić za pomocą specjalnej szczotki szlifierskiej

piasta koła tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe przegląd i naprawa układu hamulcowego

9. Kontrola piasty koła (bicie boczne)
▶ Zamocować zestaw pomiarowy na elemencie zawieszenia
▶ Umieścić uchwyt magnetyczny na podstawce zestawu pomiarowego
▶ Zamontować czujnik zegarowy w uchwycie magnetycznym
▶ Ustawić uchwyt magnetyczny w taki sposób, by trzpień stykowy czujnika leżał około 2-4 mm od zewnętrznej krawędzi na powierzchni czołowej pod niewielkim napięciem wstępnym
▶ Trzpień stykowy nie może się znaleźć w otworach śrub mocujących koło
▶ Ostrożnie obracać piastę koła, mierząc jednocześnie bicie boczne

10. Montaż nowej tarczy hamulcowej
▶ Na oczyszczoną powierzchnię czołową piasty koła nie nanosić żadnych smarów ani lakierów
▶ Zamontować nową tarczę hamulcową i zamocować ją za pomocą tulei dystansowych i śrub do kół lub nakrętek
▶ Przeprowadzić pomiar bicia bocznego, w razie konieczności należy obrócić tarczę hamulcową i ponownie przykręcić

11. Montaż korpusu zacisku
▶ Przed przystąpieniem do montażu korpusu zacisku, pokryć krawędzie okładzin hamulcowych, a w zależności od konstrukcji zacisku również powierzchnie ślizgowe na jarzmie

12.Wciskanie tłoka (zacisk hamulca bez automatycznego ustawiania)
▶ Jeżeli zacisk hamulca nie posiada układu automatycznego ustawiania, należy wcisnąć tłok do samego końca za pomocą specjalnego przyrządu (0 986 625 023)
▶ W przypadku układu ze stałym zaciskiem należy skontrolować czy tłok znajduje się w pozycji pod kątem 20° i ewentualnie poprawić jego ustawienie
▶ Skontrolować położenie i stan uszczelniaczy na zacisku
▶ Przesmarować powierzchnie tłoka oraz zacisku smarem

Tłok hamulca tarcze hamulcowe klocki hamulcowe przegląd i naprawa układu hamulcowego

13. Wciskanie tłoka (zacisk hamulca z automatycznym ustawianiem)
▶ Jeżeli zacisk posiada układ automatycznej regulacji, należy wcisnąć tłok do samego końca za pomocą specjalnego przyrządu naciskając i jednocześnie obracając, aż do usłyszenia charakterystycznego dźwięku
▶ Następnie wykonać około 1/4-1/2 obrotu w przeciwnym kierunku, aż oznaczenia na tłoku i korpusie zacisku znajdą się w identycznej pozycji
▶ Skontrolować położenie i stan uszczelniaczy na zacisku
▶ Przesmarować powierzchnie tłoka oraz zacisku smarem

14. Montaż klocków hamulcowych
▶ Jeżeli istnieje taka potrzeba, zamontować blaszki prowadzące na zacisku hamulcowym
▶ Przesmarować krawędzie okładzin hamulcowych smarem

15. Montaż klocków hamulcowych
▶ Umieścić okładziny w jarzmie zacisku
▶ Przestrzegać zalecanej pozycji montażowej, zwłaszcza w przypadku okładzin kierunkowych

16. Montaż klocków hamulcowych
▶ Osłonę warstwy klejącej usunąć dopiero bezpośrednio przed montażem

Klocki hamulcowe układ hamulcowy naprawa i przegląd układu hamulcowego

17. Montaż zacisku na osi przedniej
▶ Umieścić zacisk na jarzmie w odpowiedniej pozycji
▶ Dokręcić prowadnice zacisku
▶ Zamontować śruby mocujące, używając kleju do śrub i dokręcić (zachowując właściwy moment dokręcania)
▶ Zamontować ponownie elementy dodatkowe, sprężynki, klamry itp.
▶ Po zakończeniu montażu nacisnąć kilkakrotnie pedał hamulca roboczego

18. Montaż zacisku na osi tylnej
▶ Umieścić zacisk na jarzmie w odpowiedniej pozycji. Nosek na tylnej części okładziny musi znajdować się w rowku tłoka
▶ Dokręcić prowadnice zacisku, zamontować ponownie elementy dodatkowe, sprężynki, klamry itp.
▶ Zamontować śruby mocujące, używając kleju do śrub i dokręcić (zachowując właściwy moment dokręcania)
▶ Po zakończeniu montażu nacisnąć kilkakrotnie pedał hamulca roboczego, dopiero potem podłączyć linkę hamulca ręcznego, przeprowadzić kalibrację hamulca postojowego

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy!
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej
Zadzwoń