Pomiar grubości i różnic grubości części roboczej tarczy hamulcowej
Jak wykonać pomiar grubości tarczy hamulcowej?
1. Poluzować lekko śrubę 8 do blokowania suwaka z podziałką Noniusza.
3. Objąć szczękami pomiarowymi część roboczą tarczy hamulcowej.
4. Dotknąć ostrzem 2 stałej szczęki pomiarowej 4 do powierzchni roboczej tarczy hamulcowej. Jeśli na tarczy hamulcowej są wyraźne rysy, to w miarę możliwości należy ostrze tej szczęki pomiarowej umieścić na „dnie” rysy.
5. Trzymając suwmiarkę tak, aby linia łącząca ostrza 2 była prostopadła do powierzchni roboczej - tak jak na rys.1 należy dosunąć do powierzchni roboczej tarczy hamulcowej ostrze 2 ruchomej szczęki pomiarowej 3. Jeśli ten warunek nie będzie spełniony, zmierzona grubość będzie większa od rzeczywistej.
6. Po dosunięciu ruchomej szczęki pomiarowej 3 do części roboczej tarczy hamulcowej suwak z podziałką Noniusza 5 wskaże na skali suwmiarki jej grubość (proszę pamiętać o warunku z pkt.2). Wartość tę można odczytać z dokładnością do 0,1 mm.
7. Aby zachować wynik pomiaru na skali suwmiarki, należy dokręcić do oporu śrubę 8, do blokowania suwaka z podziałką Noniusza.
8. Po zakończeniu pomiaru należy zdjąć suwmiarkę z tarczy hamulcowej. W tym celu proszę najpierw odsunąć ruchomą szczękę pomiarową 3 od powierzchni części roboczej tarczy hamulcowej, a następnie można zdjąć suwmiarkę. Nie przeszkodzi nam w tym ewentualny próg na tarczy hamulcowej, a jeśli bezpośrednio po wykonaniu pomiaru dokręciliśmy śrubę 8, to zmierzona grubość części roboczej tarczy hamulcowej zostanie zachowana na skali suwmiarki.
Zmierzoną wartość grubości części roboczej tarczy hamulcowej proszę porównać z danymi producenta lub w razie ich braku, z podanymi w tabeli w artykule. Jeśli:
• oceniamy tarczę hamulcową eksploatowaną, będzie to minimalna, dopuszczalna grubość części roboczej tarczy hamulcowej min.[mm];
• oceniamy tarczę hamulcową eksploatowaną, ale po toczeniu lub szlifowaniu, będzie to minimalna, dopuszczalna grubość części roboczej tarczy hamulcowej po obróbce obr./min. [mm], która określa minimalną grubość części roboczej tarczy hamulcowej po obróbce, wymaganą dla dopuszczenia jej do dalszej eksploatacji.
Pomiar grubości części roboczej tarczy hamulcowej należy wykonać w kilku miejscach, począwszy od zewnętrznego brzegu, przesuwając się następnie wzdłuż promienia do jej osi obrotu. Zmierzone grubości tarczy hamulcowej pozwolą ocenić jej stopień zużycia oraz sprawdzić jak zmienia się jej grubość w kierunku promienia.
Pomiar różnicy grubości części roboczej tarczy hamulcowej
Część robocza tarczy hamulcowej może być mało zużyta, nie mieć bicia osiowego, ale jeśli w różnych miejscach ma różną grubość, to będzie występowała pulsacja momentu hamującego, tzw.„na zimno” Dopuszczalna różnica grubości części roboczej tarczy hamulcowej wynosi od 0,01 do 0,02 mm. Ponieważ już różnica grubości części roboczej tarczy hamulcowej wynosząca od 0,012 do 0,015 mm może według producentów tarcz hamulcowych wywołać pulsację momentu hamującego, więc wskazany jest pomiar z dokładnością 0,001 mm. Do tego celu powinien być użyty specjalny czujnikowy przyrząd pomiarowy, który jest rzadko na wyposażeniu serwisów (rys.3). Można próbować wykorzystać zwykły mikrometr (rys.4), ale jego dokładność może okazać się za mała do tego pomiaru (standardowo 0,01 mm), więc różnice grubości mogą nie zostać zmierzone.
Dla oceny różnicy grubości tarczy hamulcowej należy w odległości 10 do 15 mm od zewnętrznego obrzeża tarczy hamulcowej wykonać ok. 12 do 15 pomiarów, wzdłuż obwodu tarczy hamulcowej. Należy pamiętać, że jeśli występują różnice w grubości części roboczej tarczy hamulcowej, to są one mierzone pośrednio podczas pomiaru bicia osiowego części roboczej tarczy hamulcowej.
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki