Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Pielęgnacja tarcz i klocków hamulcowych. Zadbaj o układ hamulcowy
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Pielęgnacja tarcz i klocków hamulcowych. Zadbaj o układ hamulcowy

Data dodania: 04-11-2019
Nie ma co do tego wątpliwości: silniki są atrakcyjne i ważne, a hamulce nie. Silniki skupiają całą uwagę, a hamulce pokrywają się kurzem. Ale jeśli chcesz jeździć z dzisiejszymi prędkościami na autostradzie - lub po prostu chcesz jeździć bezpiecznie - to właśnie o to chodzi. Co robią hamulce? Większość ludzi uważa, że ​​hamulce zatrzymują samochód. Źle! To tarcie opon o drogę spowalnia i zatrzymuje samochód - hamulce faktycznie zatrzymują koła. W innym artykule mogliście poczytać, również o tym jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe: https://hamulce.martec.pl/akademia-hamulcow-tarcze-i-klocki-hamulcowe-n-159.html
 

Ponieważ większość nowoczesnych samochodów korzysta wyłącznie z hamulców tarczowych, w tym artykule zignorujemy hamulce bębnowe. 
Hamulce tarczowe składają się z pięciu rzeczy: tarcze hamulcowe, suwmiarki, klocki hamulcowe, przewody hamulcowe oraz pompa hamulcowa. 
Hamulec tarczowy ma tarczową tarczę (zwaną również tarczą hamulcową) przymocowaną do koła. Ta płyta jest ściskana przez klocki hamulcowe wewnątrz zacisku, podobnie jak można wycisnąć obrotową płytkę między kciukiem a palcami, aby ją spowolnić.

Klocki hamulcowe i ich rola

Klocki hamulcowe składają się z dwóch warstw: metalowej płyty nośnej i materiału o wysokim współczynniku tarcia, który wykonuje pracę naciskając na tarczę hamulcową. Oprócz tego, że służy jako „platforma” dla materiału ciernego, płyta podkładowa chroni również zacisk hamulca przed nadmiernym wzrostem temperatury. Zacisk hamulca, który otacza część każdej tarczy, zawiera małe tłoki. Tłoki te dociskają klocki hamulcowe do tarczy. Tłoki są wypychane na zewnątrz przez hydrauliczne działanie płynu hamulcowego pochodzącego z pompy hamulcowej. Suwmiarka często zawiera dwa lub więcej takich tłoków, tak że klocki hamulcowe równomiernie rozkładają nacisk na tarczę hamulcową. 

Ogólnie rzecz biorąc, im więcej tłoków w zacisku, tym bardziej równomiernie rozkłada się nacisk na tarcze hamulcowe na tarczę hamulcową, dlatego samochody o wysokich osiągach mają wielotłoczkowe zaciski hamulcowe. Hydrauliczne ciśnienie hamowania jest wytwarzane w cylindrze głównym przez nacisk stopy na pedał hamulca. Ciśnienie przechodzi przez przewody hamulcowe od pompy głównej do zacisków. Większość układów hamulcowych ma wspomaganie, które pomaga zwiększyć działanie stopy na pedał hamulca, zmniejszając siłę hamowania.
 

Ciepło jest wrogiem - co dzieje się, gdy tarcze hamulcową dociskają klocki hamulcowe?

Teraz, gdy znamy podstawy działania hamulców, dobrze byłoby wiedzieć, co powoduje problemy. Ciepło jest wrogiem nr 1 dobrego hamowania.
Gdy klocki hamulcowe dociskają tarczę hamulcową, generowana jest ogromna ilość ciepła. Aby usunąć to ciepło, zwłaszcza z mocno obciążonych przednich hamulców, tarcza jest zwykle wentylowana wewnętrznymi łopatkami, które wyciągają powietrze chłodzące ze środka tarczy na zewnętrzne krawędzie. „Pompując” gorące powietrze z dala od tarcz hamulcowych, hamulce pozostają chłodniejsze i mniej podatne na „blaknięcie”. Blaknięcie występuje, gdy hamulce są nadużywane i przegrzane. W najgorszych przypadkach płyn hamulcowy może wrzeć w zaciski, powodując utratę zdolności hamowania

Nie tak dawno temu klocki hamulcowe zostały wykonane z materiałów azbestowych, które były bardzo skuteczne w przeciwdziałaniu ciepłu, ale wytwarzały niebezpieczny pył. Wkładki azbestowe wytwarzały również znaczne ilości gazów podczas twardego hamowania. Aby zapobiec zakłócaniu przez gazy kontaktu klocków hamulcowych z tarczą hamulcową, w tarczach pojazdów o bardzo wysokiej wydajności często wiercono otwory. Nowe materiały stosowane w dzisiejszych klockach hamulcowych są bezpieczniejsze dla środowiska, ale niestety mogą powodować przedwczesne wypaczanie się tarcz hamulcowych, powodując pulsowanie w pedale hamulca.

Wysokowydajne klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe zaprojektowane do codziennego użytku muszą spełniać różne wymagania, w tym:

  • Wydajność na mokro
  • Niski poziom hałasu i pisk
  • Niska produkcja pyłu
  • Dla tych, którzy szukają wysokiej jakości klocków hamulcowych, firmy produkują wyspecjalizowane klocki hamulcowe, które są odporne na blaknięcie nawet w warunkach wysokiej temperatury.
alt

Minusem jest to, że te klocki hamulcowe często nie zapewniają bardzo dobrego hamowania w niższych temperaturach występujących w standardowej jeździe ulicznej. Używanie klocków wyścigowych na ulicy nigdy nie jest dobrym pomysłem, ponieważ prawie nigdy nie osiągają temperatury roboczej, dla której zostały zaprojektowane.
 

Zmień płyn hamulcowy - nie zapomnij o regularności, bo to wpływa na skuteczność hamowania

Płyn hamulcowy jest hydroskopowy, co oznacza, że ​​przyciąga wilgoć. Jest to złe z kilku powodów: wilgoć w płynie hamulcowym zmniejsza jego temperaturę wrzenia, co ułatwia wrzenie płynu przy silnym hamowaniu. Wrzący płyn hamulcowy może powodować zanikanie hamulców podczas jazdy w dół długich górskich dróg, zwłaszcza przy dużym obciążeniu lub podczas holowania przyczepy. Wilgoć działa również na korozję elementów metalowych w układzie hamulcowym, co może doprowadzić do ewentualnej awarii. Na szczęście rozwiązanie jest łatwe. Płyn hamulcowy należy wymieniać w odstępach między przeglądami zalecanych przez producenta pojazdu lub mniej więcej co dwa lata. Świeży płyn hamulcowy to coś, o czym mało kto myśli, nawet jeśli może to znacząco wpłynąć na skuteczność hamowania.

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki