Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Korozja i przegrzanie tarcz oraz klocków hamulcowych. Jak sobie poradzić z typowymi problemami układu hamulcowego?
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Korozja i przegrzanie tarcz oraz klocków hamulcowych. Jak sobie poradzić z typowymi problemami układu hamulcowego?

Data dodania: 27-09-2019

Prawidłowa eksploatacja poszczególnych elementów układu hamulcowego może okazać się kluczowa dla bezpieczeństwa jazdy. Po czym można rozpoznać, że klocki lub tarcze hamulcowe nadają się do wymiany? Jakie są najpopularniejsze usterki tych części?

Stan układu hamulcowego jest niezwykle istotny z punktu widzenia kierowcy oraz pasażerów samochodu, ale również pozostałych uczestników ruchu drogowego. To właśnie takie części jak klocki oraz tarcze hamulcowe odpowiedzialne są za prawidłowe zatrzymywanie się pojazdu. Poziom zużycia tych podzespołów może mieć kluczowe znaczenie w sytuacjach awaryjnych, gdyż uszkodzone elementy układu hamulcowego mogą znacznie wydłużać drogę hamowania. Jak zatem zadbać o prawidłową eksploatację tych części? Po czym rozpoznać ich uszkodzenie? Kiedy należy je wymieniać?

Tarcze hamulcowe są jednym z podstawowych elementów układu hamulcowego 

Stanowią one czynną część układu, obracając się wraz z kołami samochodu. Ich zadaniem jest współpraca z klockami hamulcowymi, w wyniku czego dochodzi do powstania tarcia na powierzchni tarcz, co umożliwia zatrzymanie pojazdu. Wśród najczęstszych uszkodzeń tarcz hamulcowych można wymienić m.in. powstawanie rowków na ich powierzchni. Jaka jest tego przyczyna? Otóż rowki powstają poprzez pojawienie się nieczystości (np. kamieni, piasku) na okładzinach ciernych klocków hamulcowych, które w wyniku dociskania do powierzchni tarcz niszczą ich powierzchnię.

Wśród innych przyczyn tego zjawiska wyróżnia się również niską jakość samych klocków hamulcowych, zbyt miękki materiał tarczy hamulcowej oraz obecność korozji na powierzchni tarcz. Po czym możemy poznać, że tarcze hamulcowe w naszym samochodzie posiadają rowki? Najczęściej uszkodzenie to objawia się głośniejszą pracą hamulców oraz odgłosami tarcia w trakcie hamowania. Jeżeli symptomy te nasilają się, warto skontrolować stan tarcz hamulcowych.


Klocki hamulcowe typowe uszkodzenia klocka hamulcowego
 

Częstym problemem dotyczącym tarcz hamulcowych jest ich korozja

Ogniska rdzy pojawiają się na powierzchni ciernej tarcz, co objawia się głośną pracą hamulców oraz zmienną siłą hamowania. Jakie są przyczyny korozji tarcz hamulcowych? Pojawia się ona najczęściej w mniej intensywnie eksploatowanych samochodach, szczególnie zimą, gdy na drogach panują ciężkie warunki, a same tarcze narażone są na częsty kontakt z wodą oraz solą. Niekiedy zdarza się, że po kilku hamowaniach część wierzchniej warstwy rdzy zejdzie z powierzchni tarczy hamulcowej, w innych przypadkach należy oddać tarcze hamulcowe do przetoczenia (o ile ich grubość na to pozwala) lub wymienić je na nowe.

Kolejną, możliwą usterką dotyczącą tarcz hamulcowych jest ich przegrzewanie. Objawia się to powstawaniem niebieskich przebarwień na powierzchni roboczej tarcz. Do powstawania zbyt wysokich temperatur roboczych tarcz hamulcowych dochodzi najczęściej w przypadku zablokowania lub zakleszczenia klocków hamulcowych w jarzmie zacisku hamulcowego. W przypadku samochodów wyposażonych w tarcze hamulcowe na tylnej osi, istnieje możliwość przegrzania ich w trakcie jazdy na zaciągniętym hamulcu ręcznym. Gdy jesteśmy pewni, że tarcze hamulcowe w naszym samochodzie przegrzewają się, najlepiej będzie je wymienić na nowe. Takie tarcze pracują w wyższym zakresie temperatur niż zazwyczaj (600 – 700 stopni Celsjusza), przez co mogą doprowadzić do wydłużania się drogi hamowania. Dodatkowo, przegrzewanie się tarcz hamulcowych może doprowadzić do pęknięcia ich części roboczej lub mocującej, co wykluczy je na stałe z dalszej eksploatacji.

Przegrzewanie się tarcz i klocków hamulcowych

Bardzo podobnie jest w przypadku klocków hamulcowych, które również mogą się przegrzewać. Najczęściej dochodzi do tego zjawiska w przypadku zablokowania klocków w jarzmie hamulcowym oraz w wyniku nieprawidłowego cofania się tłoczka hamulcowego. Na przegrzewanie się klocków hamulcowych mogą mieć wpływ także sami kierowcy, poprzez nieprawidłową eksploatację auta. Wśród takich czynników należy wymienić przede wszystkim jazdę ze wciśniętym pedałem hamulca, do którego najczęściej dochodzi podczas zjazdu z górki.

alt

Wśród najpopularniejszych usterek klocków hamulcowych warto wymienić także nierównomierne zużywanie się ich powierzchni ciernej. Przyczyną takiego uszkodzenia jest najczęściej współpraca klocków hamulcowych ze zużytą powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej. Niekiedy jednak zdarza się, że nowo założony klocek hamulcowy posiada inne wymiary niż ten, który znajdował się w jarzmie do tej pory – w takim przypadku będzie on pracował w innej strefie tarczy hamulcowej, co może przełożyć się na jego nierównomierne zużycie. Gdy zauważymy, że klocki hamulcowe w naszym samochodzie zużywają się nierównomiernie (może to objawiać się m.in. zwiększoną ilością pisków oraz drgań powstających w trakcie hamowania) wówczas najkorzystniej będzie wymienić je na nowe.
 

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki