Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Klocki hamulcowe a układ elektronicznego sterowania hamulcami
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Klocki hamulcowe a układ elektronicznego sterowania hamulcami

Data dodania: 26-11-2019
Są na drogach samochody, w których wymiana klocków hamulcowych nie jest możliwa bez aktywacji funkcji układu elektronicznego sterującego układem hamulcowym, która umożliwia tę czynność a po jej zakończeniu powrót do normalnego trybu pracy. Modele samochodów Mercedes-Benz, o symbolach: W211, R230 i C119, są wyposażone w elektrohydrauliczny układ hamulcowy, określany skrótem SBC, od słów Sensotronic Brake Control.

Układ ten ma akumulator, utrzymujący płyn hamulcowy pod ciśnieniem ok. 14 MPa. W określonych warunkach, nawet jeśli kierowca nie naciska na pedał hamulca, a kluczyk ze stacyjki jest wyjęty, płyn hamulcowy o takim ciśnieniu może być doprowadzony do zacisków hamulcowych kół. Obsługa układu hamulcowego wymienionych modeli samochodów Mercedes-Benz np. wymiana klocków lub tarcz hamulcowych, jest możliwa tylko po tzw. dezaktywacji układu hamulcowego SBC, która powoduje obniżenie ciśnienia płynu hamulcowego do wartości bezpiecznej. Po zakończeniu pracy, należy przeprowadzić aktywację układu hamulcowego SBC, która powoduje wzrost ciśnienia płynu hamulcowego w akumulatorze układu hydraulicznego do wartości ok. 14 MPa, oraz kasowanie kodów usterek z pamięci sterownika układu SBC.

Elektryczny hamulec postojowy EHB.
Modele samochodów: Audi A6 (od sierpnia 2004), Audi A8, VW Passat (od kwietnia 2005) oraz Volvo S80 są wyposażone w tzw. elektryczny hamulec postojowy EHB. Gdy samochód stoi, klocki hamulcowe zacisków hamulca postojowego tylnej osi są dociśnięte do tarcz hamulcowych. Aby możliwa była ich wymiana lub inne czynności wymagające demontażu zacisku hamulcowego, docisk musi być zwolniony. Zrobić to może tylko elektroniczny układ sterujący, po aktywacji trybu diagnostycznego. Po zakończeniu czynności obsługowych, należy ponownie aktywować normalny tryb pracy elektrycznego hamulca postojowego. Podczas aktywacji, następuję samoczynne ustawienie klocków hamulcowych, dociśnięcie ich do tarcz hamulcowych oraz kasowanie kodów usterek ze sterownika układu EHB.
 

Wymiany klocków hamulcowych w układzie hamulcowym

Wymiana typu SBC lub z hamulcem EHB, bez aktywacji trybu diagnostycznego

Próba wymiany klocków hamulcowych w układzie hamulcowym typu SBC lub z hamulcem EHB, bez aktywacji trybu diagnostycznego, może spowodować zranienie mechanika przeprowadzającego naprawę i uszkodzenie układu hamulcowego. Bezpieczne wykonanie tej czynności umożliwiają testery: EST firmy ATE oraz „Easy Brake Tool” - w skrócie EBT firmy TRW. Oba są przyłączane do gniazdka diagnostycznego pojazdu. Z pomocą testera EST firmy ATE można obsługiwać układy hamulcowe SBC samochodów Mercedes-Benz oraz hamulec EHB samochodów Audi A6, Audi A8 oraz VW Passat. Umożliwia on odczyt i kasowanie kodów usterek wymienionych układów. 

Wskazówki postępowania dla diagnosty są pokazywane na wyświetlaczu. Nowe oprogramowanie może być wprowadzone do testera EST samodzielnie przez diagnostę, z komputera. Tester EBT firmy TRW umożliwia obsługę hamulca EHB samochodów Audi A6, VW Passat oraz Volvo S80. Tester ten odczytuje i kasuje kody usterek wymienionych układów. W przygotowaniu jest oprogramowanie dla hamulców EHB samochodów Audi A8 oraz hamulców SBC hamulców samochodów Mercedes-Benz. Firma obiecuje nabywcom testera dostęp do informacji niezbędnych od prawidłowej obsługi tych i innych układów samochodu. Również testery mega macs 50 i mega macs 55 fi rmy Gutmann Messtechnik, są pomocne w obsłudze układów hamulcowych.

Dotychczas ta czynność była możliwa dla samochodów marki Mercedes klasy E i CLS (modele BM211/219) z elektrohydraulicznym układem hamulcowym. Od wersji oprogramowania 32, możliwa jest również obsługa elektrycznego hamulca postojowego EHB, w modelach samochodów VW Passat i Audi A6. Procedurę obsługi elektrycznego hamulca postojowego EHB w samochodach VW Passat oraz Audi A6, zaczyna się wyborem z menu „Regulacja podstawowa” funkcji, która spowoduje ustawienie zacisku hamulca (1, fot. 2), w tzw. pozycji serwisowej. Umożliwia ona mechanikowi bezpieczną obsługę hamulców. Po wykonaniu wszystkich prac, należy z menu „Regulacja podstawowa” wybrać funkcję (2, fot. 2), która spowoduje ponowną aktywację elektrycznego hamulca postojowego EHB. 

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl

Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki