Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Kiedy tarcze hamulcowe są zużyte i trzeba je wymienić?
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Kiedy tarcze hamulcowe są zużyte i trzeba je wymienić?

Data dodania: 01-03-2019
Dziś rozwiejemy wszelkie wątpliwości.  Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego że układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych w naszym samochodzie, od jego stanu zależy życie nasze ale i wszystkich uczestników ruchu drogowego. Niebagatelne znaczenie na skuteczność hamowania ma tarcza hamulcowa...i na niej się skupimy. Objawy zużycia tarcz które powinny zwrócić naszą uwagę to: 


Zmniejszenie siły hamowania

Objaw ten nie dyskwalifikuje to od razu zamontowanych części, ale daje sygnał że nasza tarcza ściera się i powinniśmy zacząć obserwować nasz układ hamulcowy. Jak to zrobić ? Najlepiej zmierzyć jej grubość, będzie potrzeba do tego specjalna suwmiarka z wypustkami, tylko ona pozwala nam uzyskać miarodajny wynik, jeżeli nie posiadamy takiego narzędzia, z pewnością pomiar taki wykona większość mechaników. Każdy szanujący się producent podaje też grubość fabryczną i minimalną, po której przekroczeniu tarczą nie nadaje się do użytku. Grubość tarczy hamulcowej jest podawana w  instrukcjach serwisowych, najczęściej jako grubość nominalna i minimalna. Coraz więcej producentów decyduje się także na wybicie parametrów na obrzeżu tarczy hamulcowej, grubość tarczy oznaczamy symbolem TH. Przykładowo:

Grubość [TH]: 9mm
Minimalna grubość [TH min]: 6mm


Zmiana momentu hamowania

Tak zwane hamowanie pulsacyjne. Oznacza że jeżeli przytrzymamy w jenej pozycji pedał hamulca, samochód nie będzie równomiernie hamował, spowodowane jest to tym że tarcza jest odkształcona. (np. W skutek przegrzania, nieprawidłowego montażu itd...) Rozróżniamy hamowanie pulsacyjne na zimno i po rozgrzaniu tarcz. Objawy pierwszego ujawniają się od samego początku naszej podróży, niezależnie od temperatury tarcz hamulcowych, natomiast drugie dopiero gdy nasze tarcze osiągną roboczą temperaturę roboczą, około 100-150 stopni celsjusza.  


Drgania i wibracje tarcz hamulcowych 

Czasem ich przyczyną są źle wyważone koła, lub skrzywienie felgi, jeżeli wyeliminujemy jednak  te usterki to przyczyna  prawie na pewno są odkształcone tarcze. Jak wiadomo,  obracają się one razem z kołami i ich deformacje wpływają na nasze odczucia z jazdy. Pragniemy dodać że wibracje przednich tarcz hamulcowych odczujemy na kole kierownicy, natomiast tylnych, najczęściej na pedale hamulca podczas hamowania. 


Zmiana koloru tarcz hamulcowych

Jeżeli tarcze zmieniają swój kolor na niebieski, oznacza to że się utleniają. Zjawisko takie powstaje na wskutek przegrzania naszych hamulców lub zbyt częstego  osiągania ich maksymalnej temperatury. Tarcza taka traci swoje parametry i nie gwarantuje bezpiecznej drogi hamowania, ponadto łatwo może dojść do pęknięcia takiej tarczy i całkowitego zablokowania kół, co stwarza bardzo niebezpieczną sytuację na drodze.


Piszczenie klocków hamulcowych

Niepożądane dźwięki wydobywają się z hamulców gdy klocek i tarcza stykają się ze sobą nierównomiernie. Bardzo często jest to objawem zużycia klocków, ale nie zawsze. Gdy w naszej tarczy pojawiają się rowki, objaw jest taki sam, mogło dojść do jej nieodwracalnego uszkodzenia. Pisk może także pojawić się gdy niewłaściwie zamontujemy zaciski hamulcowe lub gdy tarcza jest zdeformowana. Przyczynę należy jak najszybciej zlokalizować i usunąć.  

Rdza na tarczach hamulcowych

Bardzo często gdy samochód stoi dłuższą chwile nie używany, pojawia się rdza na naszych tarczach, nie jest to zjawisko niebezpieczne, oczywiście pod warunkiem że jest to tylko lekki nalot, który zostanie usunięty przez klocek  podczas pierwszego hamowania. Prawdziwym problemem jest mocno skorodowana tarcza, w szczególności zwrócić należy uwagę na obrzeża tarcz wentylowanych, gdyż w nich najczęściej zbiera się woda i powstaje rdza . Duża korozja dyskwalifikuje tarcze z dalszego użytku. Powyższe przykłady przedstawiają większość nieprawidłowości związanych z tarczami  i całym układem hamulcowym. Ocena stanu tarcz należy wykonać indywidualnie, opisane objawy prawie zawsze dyskwalifikują zamontowane części, zatem warto systematycznie przeglądać nasz układ hamulcowy i dbać o odpowiednią jego pracę aby uniknąć dodatkowych kosztów eksploatacyjnych a przede wszystkim zadbać o nasze bezpieczeństwo. 

Podsumowując, jeśli nasza tarcza jest mocno skorodowana, pęknięta, przegrzana, odkształcona, posiada rowki lub jej grubość jest mniejsza niż zalecana przez producenta, nie czekajmy. Należy wtedy wymienić tarcze hamulcowe, pamiętajmy żeby wymieniamy je zawsze w komplecie dla całej osi. Zalecamy przy okazji wymienić klocki hamulcowe, zapewnia to długą i bezproblemową eksploatację naszego układu hamulcowego.
 

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki