Jakie są najczęstsze problemy z układem hamulcowym - tarcze hamulcowe i klocki?
W samochodzie jest 7 wszystkich układów konstrukcyjnych pojazdu, najważniejsze miejsce zajmuje układ hamulcowy od którego zależy bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg. Głównym zadaniem układu hamulcowego jest zmniejszenie prędkości jazdy, pewne (z krótka drogą hamowania) zatrzymanie pojazdu oraz unieruchomienie samochodu w czasie postoju.
Typowe niesprawności układu hamulcowego
1. Nierównomierne działanie hamulców. - samochód ściąga w jedna stronę podczas hamowania:
- zużyte, uszkodzone, zniszczone przednie lub tylne okładziny cierne hamulców jednej strony pojazdu,
- zatarty lub częściowo zatarty zacisk hamulca przedniego lub tylnego (tarczowe) lub z cylinderkach tylnego hamulca bębnowego
- zastosowanie różnych materiałów okładzin ciernych hamulców po obu stronach samochodu
- niedostateczny dopływ płynu hamulcowego do cylinderków (przewody hamulcowe niedrożne)
- zaolejone okładziny cierne szczęk lub klocków - poluzowane śruby prowadników zacisków,
- wycieki płynu hamulcowego z cylinderka, przewody hamulcowe skorodowane (uszkodzone).
2. Hałaśliwe włączanie hamulców (zgrzyt lub pisk przerywany),
- materiał cierny wkładek starty do metalowej płytki.
- korozja tarczy hamulcowej lub bębna najczęściej podczas długiego postoju pojazd
- niewłaściwe okładziny cierne (niskiej jakości, przegrzane)
- owalny bęben hamulcowy
3. Pedał hamulca nie działa podczas naciskania na niego nogą,
- zatarty tłok w pompie hamulcowej,
- zatarty pedał na tulejce wspornika pedałów
- spęczniałe uszczelki na tłokach pompy hamulcowej z powodu użycia niewłaściwego płynu hamulcowego
4. Pedał hamulca nie stawia oporu, miękki,
- zapowietrzenie układu hamulcowego
- uszkodzony pierścień gumowy na tłoczku w pompie hamulcowej
- wycieki płynu hamulcowego z układu
- zbyt małą ilość płynu hamulcowego w zbiorniczku,
- nadmierny skok jałowy pedału hamulca
5. Drgania pedału hamulca lub koła kierownicy podczas hamowania,
- nadmierne bicie lub odkształcenie tarczy lub bębna hamulca
- zużyte wkładki hamulców lub szczęki hamulców bębnowych
- poluzowanie śruby prowadników zacisków hamulca.
6. Ocieranie okładzin ciernych hamulców o tarcze lub bębny,
- zatarty zacisk lub tłoczek w cylinderku hamulca
- uszkodzenie pompy hamulcowej
- niewłaściwie wyregulowany hamulec pomocniczy.
7. Blokowanie kół tylnych podczas normalnego hamowania,
- zatarty tłoczek w cylinderku albo zacisk hamulca tylnego
- uszkodzony korektor siły hamowania.
8. Hamulec pomocniczy mało skuteczny,
- duży, jałowy skok dźwigni uruchamiającej hamulec
- zużycie okładzin ciernych
- okładziny cierne szczęk hamulcowych zanieczyszczone olejem/ płynem hamulcowym lub smar
- zatarta linka hamulca w pancerzu
- nadmiernie wyciągnięta linka (brak możliwości regulacji).
9. Niedostateczne działanie hamulca mimo silnego nacisku na pedał,
- zaolejone, niewłaściwe okładziny cierne
- uszkodzone urządzenie wspomagające lub porowaty przewód podciśnienia
10. Hamulce grzeją się podczas jazdy,
- niedrożny otwór kompensacyjny w pompie hamulcowej,
- za mały luz między popychaczem i tłokiem pompy,
- zatarte hamulce
- osłabione sprężyny, odwodzące szczękę hamulca bębnowego.
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki