Jaki wpływ mają tarcze hamulcowe na bicie na kierownicy podczas hamowania?
Drgająca kierownica i co dalej z układem hamulcowym?
Również wibracje przenoszone na układ kierowniczym jak i również zawieszenie powodują szybsze zużycie elementów metalowo-gumowych. Drgania mogą występować od bardzo wielu czynników. W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić wyważenie kół. Często niewyważone koła powodują wibracje na kierownicy, a nawet całego samochodu. Takie objaw często pojawia się po wjechaniu do dość dużej dziury w drodze. Również dobrze jest kontrolować raz na 15 tys km wyważenie kół. Również podczas eksploatacji pojazdu mogą odpaść z felgi ciężarki wyrównoważające.

Usterki w zawieszeniu
Dość często drgania w naszym samochodzie są od opon. Opony mają bezpośredni kontakt z drogą. Są narażone na szereg uszkodzeń podczas jazdy. Każde wybrzuszenie, ubytek w ogumieniu, ząbkowany bieżnik może powodować wibrację.Tutaj podobnie jak w przypadku felg warto jest udać się do wulkanizatora na kontrolę. Felgę również bardzo łatwo skrzywić. Kolejną przyczyną wibracji, którą warto poruszyć są usterki w zawieszeniu. Tutaj również jest sporo elementów zawieszenia, przez które możemy mieć problem z wibracjami w całym samochodzie jak i na kierownicy. Najczęściej są to zużyte sworznie lub zużycie tulei metalowo-gumowych. Ważne, aby po każdych czynnościach serwisowych przy zawieszeniu ustawić zbieżność kół.
Drgania również mogą pojawić się podczas tylko przyspieszania samochodu, to najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ układ przeniesienia napędu. Najczęściej uszkodzeniu ulegają przeguby zewnętrzne. Wtedy możemy usłyszeć charakterystyczny dźwięk podczas skręcania kół. Przeguby wewnętrzne na pewno rzadziej się uszkadzają. Ich usterka objawia się przy jeździe na wprost pod obciążeniem silnika. Występują wibracje całego nadwozia.
Krzywe tarcze hamulcowe
Przechodzimy do objawu, który najczęściej daje o sobie znać podczas hamowania. Nieprzyjemne wibracje na kierownicy mogą pochodzić od układu hamulcowego. Zazwyczaj przyczyną takich drgań są krzywe tarcze hamulcowe. Usterka najczęściej występuje po wjechaniu w kałuże przy mocno rozgrzanych tarczach. Woda powoduje równomierne chłodzenie tarczy i niestety jest podatna na skrzywienie. Również w przypadku krzywych tarcz może pojawić się wyczuwalne pulsowanie pedału hamulca. Jazda z tą usterką jest niebezpieczna oraz prowadzi do szybszego zużycia elementów zawieszenia.
Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki