Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Jak zamontować nowe klocki hamulcowe? Instrukcja krok po kroku.
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Jak zamontować nowe klocki hamulcowe? Instrukcja krok po kroku.

Data dodania: 21-10-2019
Chociaż zmiana klocków hamulcowych to zadanie, które większość właścicieli pojazdów pozostawia profesjonalistom, można to zrobić samodzielnie - pod warunkiem posiadania odpowiednich narzędzi, sprzętu i wiedzy. Oto, co powinieneś wiedzieć przed przystąpieniem do wymiany klocków hamulcowych. Nasz hamulcowy ekspert Ci pomoże, koniecznie zobacz, również nasz artykuł w sekcji poradniki na temat oznak, które mogą nas zaniepokoić w trakcie jazdy samochodem: https://hamulce.martec.pl/hamulcowy-ekspert-5-oznak-ktore-swiadcza-o-tym-ze-nalezy-wymienic-klocki-hamulcowe-n-153.html
 

Wymiana klocków hamulcowych: instrukcja krok po kroku

Czy twój samochód jest wyposażony w ABS? Jeśli pojazd jest wyposażony w układ przeciwblokujący (ABS), może być konieczne tymczasowe odłączenie lub usunięcie części ABS przed wymianą klocków hamulcowych. (ABS to sterowany komputerowo system, który wymaga dodatkowych części mechanicznych i elektrycznych, aby zapobiec blokowaniu się kół podczas hamowania). 

Sprawdź, czy masz odpowiednie narzędzia i sprzęt? Zanim zaczniesz zmieniać klocki hamulcowe, musisz mieć na wyciągnięcie ręki:
duży zacisk C, klucze, szczotka druciana, śrubokręt (lub pryzmat), szczypce (lub uchwyty imadła), młot, smar wysokotemperaturowy, wymienne klocki hamulcowe. 

Pamiętaj o pyle hamulcowym…
Niektóre okładziny cierne hamulcowe zawierają azbest. Staraj się unikać tworzenia lub wdychania pyłu podczas wymiany okładzin klocków hamulcowych lub czyszczenia części hamulca.

Ustaw się w dobrym miejscu do montażu...
Wybierz solidne, równe miejsce do pracy i upewnij się, że hamulec postojowy pojazdu jest ustawiony. 

Odsysanie płynu hamulcowego
Warto odlać mniej więcej połowę płynu hamulcowego ze zbiornika płynu hamulcowego do pojemnika i odpowiednio zutylizować. (Nigdy nie używaj ponownie usuniętego płynu hamulcowego.)

Ostrożnie!
Płyn hamulcowy jest tak żrący, że rozpuści farbę!

Podnoszenie pojazdu
Poluzuj nakrętkę oczkową. Niezależnie od tego, czy używasz zderzaka, nożyczek, czy hydraulicznego podnośnika, nie podnoś pojazdu, nigdy nie próbuj pracować pod pojazdem obsługiwanym tylko przez podnośnik. Upewnij się, że koła pozostające na ziemi są zablokowane i podeprzyj pojazd za pomocą regulowanych podpór podnośników lub podjazdów przystosowanych do ciężaru pojazdu. Po podniesieniu koła lub osi, nad którą pracujesz, usuń nakrętki oczkowe i koło. 

Wymień najpierw w jednym kole, potem w  drugim
Jeśli pracujesz tylko na jednym kole, masz drugą stronę nienaruszoną do wykorzystania jako odniesienie, szczególnie jeśli jest to Twój pierwszy montaż. 


Jak usunąć zaciski hamulcowe?

W większości przypadków będziesz musiał usunąć zaciski, aby wymienić klocki hamulcowe. W przypadku stałych zacisków, usuń śruby mocujące zaciski tylko wtedy, gdy podkładki nie wyjdą z tyłu zacisku. Usuń dwie śruby mocujące zacisk lub kołki prowadzące. Zwróć uwagę na lokalizację jakichkolwiek tulei lub elementów, aby można je było wymienić w ich oryginalnych miejscach. 

Zdejmij zacisk z tarczy hamulcowej. Czasami ruch skręcający popycha tłok do tyłu, aby zapewnić wystarczającą przestrzeń do usunięcia. Usuń śruby lub kołki przytrzymujące klucz lub zacisk i wypchnij go. Elementy podniosą się, gdy śruby zostaną usunięte. Zwróć uwagę na położenie sprężyn podporowych, sprężyn lub grzechotek zapobiegających grzechotaniu. Podnieś zacisk do góry i wyłącz.
 

Jak zdjąć klocki hamulcowe?

Odepchnij tłok przed zdjęciem starych klocków hamulcowych. W przypadku stałych zacisków, naciśnij stare klocki przed ich usunięciem. Jeśli zacisk musi się zsunąć, pchnij jedną podkładkę na raz, aż tłoki zostaną osadzone, po usunięciu zacisku. W przypadku suwaków pływających lub przesuwnych należy usunąć zacisk, aby przesunąć tłok z powrotem. Użyj dużego zacisku C i wciśnij podkładkę wewnętrzną. 

alt

Należy uważać, aby nie uszkodzić tłoków, otworów lub butów przeciwpyłowych podczas popychania tłoków do tyłu. Zrób jedną stronę na raz i upewnij się, że nie popychasz jednego tłoka, jednocześnie naciskając inny. Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem usunąć połowę płynu hamulcowego w cylindrze głównym. Sprawdź, czy nie ma wycieków płynu lub nacięć tarcz hamulcowych i napraw je, przed przejściem dalej. Niektóre tłoki należy teraz przykręcić za pomocą klucza imbusowego lub specjalnego narzędzia, aby je osadzić. Usuń podkładki z zacisków.
W przypadku stałych zacisków, usuń wszystkie szpilki lub elementy ustalające (popchnij podkładki i wyciągnij je).

W przypadku suwaków pływających lub przesuwnych oddzielić podkładki od zacisku. Wewnętrzna podkładka musi być przymocowana do tłoka. Podkładka zewnętrzna może być przypięta, przycięta lub mocno przyciśnięta do zacisku. Niektóre podkładki mogą pozostać na adapterze lub kotwicy, gdy zacisk jest usunięty. Dokładnie oczyść całą suwmiarkę i uchwyt szczotką drucianą. Następnie użyj wilgotnej szmatki, aby usunąć kurz lub zanieczyszczenia.
 

Jak zamontować nowe klocki hamulcowe?

Zainstaluj nowe podkładki w zacisku lub kotwicy w odwrotnej kolejności do ich wyjmowania. Upewnij się, że wszystkie zaciski ustalające lub sprężyny anty-grzechotkowe są na swoim miejscu. Niektóre zewnętrzne klocki mają „uszy”, które muszą być wygięte, aby ściśle przylegały do ​​zacisku. W razie potrzeby zginaj uszy, ostrożnie stukając młotkiem i użyj uchwytów imadła, aby docisnąć je do pozycji. Jeśli podkładka jest luźna na zacisku, będzie piszczeć. Nie należy smarować okładzin podkładu smarem ani olejem.

alt

Umieść zacisk w odpowiednim miejscu i ponownie zainstaluj wszystkie śruby, kołki prowadzące, klucze wspornika lub elementy ustalające. Ponownie dokręć wszystkie śruby mocujące lub kołki. Upewnij się, że wszystkie tuleje są na swoim miejscu. Delikatnie nasmaruj wszystkie ślizgające się powierzchnie metalowe smarem wysokotemperaturowym. Dokręć wszystkie śruby zgodnie ze specyfikacjami fabrycznymi. Nigdy nie wymieniaj śrub ani szpilek na standardowe wyposażenie. Używaj tylko specjalnych śrub o dużej wytrzymałości lub sworzni zaprojektowanych specjalnie dla Twojego pojazdu. Napełnij cylinder główny czystym płynem hamulcowym i w razie potrzeby należy odpowietrzyć hamulce.

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki