Hamulce.Martec.pl
  • Znajdź hak holowniczy
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Koszyk - haki holownicze
502 821 055
Strona główna1 » Poradniki2 » Jak pielęgnować klocki hamulcowe i tarcze hamulcowe w trakcie ich eksploatacji?

Wyszukaj Hamulce

Kontakt

  • MARTEC Hamulce
    al. M.B. Fatimskiej 16, Tarnów
  • E-mail:info@martec.pl
  • Telefon:502 821 055
    Koniecznie podaj, że dzwonisz ze sklepu Hamulce.Martec.pl
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Opinie o sklepie

Opinie o produktach

Jak pielęgnować klocki hamulcowe i tarcze hamulcowe w trakcie ich eksploatacji?

Data dodania: 22-08-2019
Pierwszą i najważniejszą zasadą jest regularna kontrola. Zaleca się dokonywać przeglądu co 15 000 km, świetną okazja do tego jest wymiana opon której dokonujemy przy przejściu z sezonu letniego na zimowy i odwrotnie, zwróćmy uwagę na stan klocków, szczęk, tarcz, płynu i przewodów hamulcowych.


Klocki hamulcowe - zadbaj o nie zanim będzie za późno!

Ich stan znacząco wpływa na jakość hamowania, wszelkie niepokojące piski i odgłosy wydobywające się podczas hamowania powinny zwrócić nasza uwagę. Nie dopuszczajmy do skrajnego zużycia klocka, reagujemy od razu. Jeżeli nie posiadamy samochodu z czujnikami zużycia to zdemontujmy koło i oceńmy wizualnie czy okładziny jest jeszcze na tyle aby skutecznie wyhamować nasz pojazd, mniej niż 3 mm dyskwalifikuje części. Zużyte klocki często uszkadzają też tarcze, narażając nas na dodatkowe koszty, którym moglibyśmy zapobiec wcześniej. 


Szczęki hamulcowe - uważaj, żeby ich nie uszkodzić! 

Jest to starsze rozwiązanie jeśli chodzi o układ hamulcowy ale w wielu nawet nowocześniejszych samochodach nadal stosowane, szczególnie jako hamulec ręczny. Wbrew pozorom częste korzystanie z ręcznego pozytywnie wpływa na jego żywotność, więc nie bójmy się go używać,  smarujemy linkę co 2-3 lata, a zimą nie zostawiajmy podczas dużych mrozów zaciągniętego hamulca. Szczęki bardzo często przemarzają do bębna i podczas ruszania możemy je łatwo uszkodzić.

Tarcze hamulcowe - agresywna jazda może spowodować ich przegrzanie

Aby zapewnić im jak najdłuższa pracę nie powinniśmy ich przegrzewać. Częste hamowanie, np: podczas podróży górskimi drogami powoduje osiągnięcie temperatury większej niż zaleca producent lub maksymalnej dopuszczalnej. Tarcze, które pracują w skrajnych temperaturach często ulegają deformacji, starajmy się, więc hamować silnikiem, jeżeli to tylko możliwe, zabieg ten nie dość że wpływa korzystnie na nasze tarcze, to znacznie redukuje spalanie. Unikajmy, też wjeżdżania w duże kałuże, gdyż rozgrzana tarcza po kontakcie z wodą potrafi po prostu pęknąć.

Płyn hamulcowy - sprawdzaj regularnie jego stan

Bardzo często zaniedbywany płyn hamulcowy przez użytkowników to błąd. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, a więc pochłania wilgoć, która dostaje się do wnętrza układu. Właśnie dlatego z czasem zmienia się jego skład i wymaga wymiany, gdyż staje się bardziej podatny na wysokie temperatury, w wyniku czego skuteczność hamowania zmniejsza się. Oprócz sprawdzenia poziomu płynu w zbiorniczku warto też sprawdzić specjalnym miernikiem czy temperatura wrzenia nie jest niższa niż 180 stopni Celsjusza. Płyn dobieramy zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Przewody hamulcowe

W samochodach stosuje się dwa rodzaje przewodów, twarde i miękkie. Miękkie wykonane oczywiście z gumy są dużo łatwiejsze w montażu ale mogą też stworzyć nie lada problem gdyż trudniej zauważyć użycie takiego przewodu. Jak powszechnie wiadomo guma parcieje i z czasem może pojawić się wyciek, są też bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne niż tzw. przewody twarde. Te z kolei wykonane są z metalu i narażone na korozję, ponieważ maja bardzo często kontakt z wilgocią, wodą, a zimą z solą.  Żywotność przewodów wynosi od 5 do 8 lat, natomiast polecamy zerknąć pod spód auta okresowo przy wymianie oleju, bo jeszcze nikomu nie udało się znaleźć złotego środka na zabezpieczenie przewodów hamulcowych. Wszelkie nieprawidłowości w tym układzie dyskwalifikują samochód z dalszej jazdy. 

Podsumowując, przeprowadzamy regularne kontrole naszych hamulców, nie oszczędzajmy na częściach montując najtańsze zamienniki. Przy wymianie tarcz, róbmy to zawsze parami na każdej z osi, podobnie postępujemy z klockami hamulcowymi. Sprawdzamy poziom płynu i stan przewodów hamulcowych, a jeżeli to możliwe hamujemy silnikiem. Nie oszczędzamy też na zestawach montażowych, zainwestujmy w nowe zawleczki, prowadnice i sprężynki, a jeżeli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, montaż przeprowadzamy w profesjonalnym zakładzie.

Jeśli zależy wam na bezpiecznym hamowaniu w rozsądnej cenie koniecznie sprawdźcie, jakie możemy wam zaproponować tarcze i klocki hamulcowe w naszym katalogu: https://hamulce.martec.pl/tarcze-klocki-hamulcowe-c-1.html. Zależy nam na tym, aby zaoferować swoim klientom pełną pomoc w doborze części zamiennych przed, jak i po zakupie - szanujemy Twój czas i zadbamy o Twoje bezpieczeństwo, a to wszystko w atrakcyjnej cenie. 

Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej
Zadzwoń