Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Historia tarczą hamulcową się toczy - czyli o początkach tarcz słów kilka
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Historia tarczą hamulcową się toczy - czyli o początkach tarcz słów kilka

Data dodania: 24-09-2019
Wszystko w świecie dąży do doskonałości. Ewolucja rozwija świat ku coraz doskonalszym formom. Również człowiek udoskonala swój świat. Takie tendencje widoczne są również w motoryzacji. Nieustanny rozwój, zamiana rzeczy gorszych bardziej doskonałymi to wpisana w dzieje ludzkości prawidłowość. 

Również i hamulce - w których staramy się być specjalistami - są nieustannie udoskonalane. Od czasów gdy powstała motoryzacja hamulce bardzo się zmieniły, doprowadzając do powstania coraz lepszych i bezpieczniejszych hamulców. Głównym elementem odpowiedzialnym za hamowanie jest tarcza hamulcowa. To ona odbiera energię kinetyczną kół zamieniając ją dzięki tarciu o klocki w energię cieplną i zatrzymuje koła naszego samochodu. Przed tarczą hamulcową w samochodach montowano hamulce bębnowe, ale tarcza okazała się bardziej ekonomiczna i skuteczniejsza, dlatego zastąpiła te bębny najpierw na przodzie pojazdu, a obecnie tarcze hamulcowe montowane sa na wszystkich 4 kołach samochodu. 


Z czego zbudowane są tarcze hamulcowe?

Tarcze zbudowane są z żeliwa. Jest to najodpowiedniejszy budulec tarcz ze względu na wytrzymałość cieplną tego materiału oraz łatwość produkcji odlewów. Od lat próbuje się szukać zamiennika dla żeliwa, ale są to próby, które sprawdzają się na razie tylko w sportach motorowych. Nadal 99% samochodów ma założone tarcze żeliwne. Istnieje kilka rodzajów tarcz hamulcowych. Pierwsze to tarcze lite - one były pionierami w hamulcach samochodowych. Są zbudowane z jednego dysku (powierzchni trącej)  oraz powierzchni przylegającej, montującej do piasty koła. Te tarcze często nadal są stosowane, szczególnie na tylnej osi. 

Następnym etapem w rozwoju tarczy hamulcowej są tarcze wentylowane. Są one zbudowane z jak gdyby dwóch dysków połączonych żeberkami. Tak zbudowana tarcza hamulcowa lepiej oddaje ciepło i dzięki temu lepiej się schładza, co ma wpływ na efekt fadingu - jest on mniej odczuwalny niż przy tarczach litych. Żeberka w tych tarczach mogą mieć różne ułożenie, co również wpływa na jakość ich chłodzenia. Tarcze wentylowane już od wielu lat stosowane są głównie na osi przedniej, choć spotyka się i auta z tymi tarczami na osi tylnej (szczególnie te o większej mocy).

alt


Jak sprawić, że tarcze hamulcowe będą czyste?

Kolejnym etapem w rozwoju tarcz hamulcowych było ich nawiercanie. Otwory o średnicy ok 3.7-3.9 mm. Takie tarcze w badaniach laboratoryjnych uzyskują 15-18 % lepsze chłodzenie niż inne tarcze. Takie zestawy w swoich samochodach montuje Mercedes i Porsche.
Tarcze można również naciąć (lub mówiąc inaczej frezować). Takie działanie powoduje lepsze odprowadzenie zanieczyszczeń z tarczy i klocka hamulcowego. Powoduje również uzyskanie większego współczynnika tarcia, co ma wpływ na efektywność hamulców.  Dodatkowo starcie się nacięcia informuje o konieczności wymiany tarczy hamulcowej. Oczywiście takie nacięcia nie powodują jej osłabienia i nie zwiększają ryzyka pęknięcia tarczy hamulcowej.

Inny etap to tarcze z zygzakowatą obróbką. Oznacza to że tarcza nie jest okrągła, tylko ma różne wycięcia na swoim obwodzie. Poprawia to również efektywność hamulców oraz ma wpływ na wygląd tarczy. Ostatni obecnie stosowany etap w ewolucji tarcz hamulcowych to tarcze karbonowo - ceramiczne oraz karbonowe. Występują one praktycznie wyłącznie w samochodach wyścigowych - szczególnie w bolidach F1. Takie tarcze wykonane są z mieszaniny rozdrobnionych proszków włókna węglowego i smoły, następnie spiekane są w wysokiej temperaturze. Takie tarcze są bardzo trwałe, ich inny atut to odporność na wysokie temperatury oraz niska masa własna. Niestety są to tarcze kruche - nieodporne na mechaniczne uszkodzenia. Ich kolejne minusy to wysoka cena oraz możliwość głośnej pracy przy niskich prędkościach oraz mała efektywność przy niskich temperaturach.

Myślę, że inżynierowie i wynalazcy nadal prześcigać się będą w pomysłach na hamulce w naszych samochodach - jednak co tak naprawdę sprawdzi się w codziennej jeździe - czas pokaże. Być może jeszcze nasze pokolenie jeździć będzie samochodami elektrycznymi, w których hamulce przypominają bardziej hamulce motocyklowe ze względu na dużą możliwość hamowania silnikiem elektrycznym, niż obecnie stosowane tarcze i klocki hamulcowe. Cóż.. wszystko jeszcze przed nami.
 

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Komentarze (1)
Marcin 23-10-2019 17:17:40
Świetny artykuł, dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy. Brawo Martec!

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki