Każda pora roku jest dobra, aby zachęcić klientów do przeglądu układu hamulcowego, zdecydowanie w kilkuletnich samochodach, które na pewno mają bardzo mocno wyeksploatowany układ hamulcowy - słabe uszczelnienia, wręcz nieistniejące zaciski, skorodowane sprężyny w hamulcach bębnowych. Każda pora roku przynosi wiele konsekwencji dla naszego stanu samochodu, w okresie wakacji zdecydowanie bardzo dużo jeździmy i podróżujemy, warto tym samym zadbać o stan hamulców po wakacjach, aby zawsze solidnie i perfekcyjnie reagowały na drodze.
Jeżeli udało Nam się już zmotywować klienta do okresowego skontrolowania hamulców to czas na profesjonalne poznanie jego stylu jazdy, jak i reakcji samochodu na drodze. Każdy kierowca ma za sobą liczne kilometry i trasy, które dają garść informacji o tym, jak zachowuje się samochód podczas łagodnego, czy gwałtownego hamowania. Dodatkowo może zaobserwował w dłuższej trasie liczne niesprawności, które trudno mechanikom wykryć w trakcie jazdy testowej przed określeniem stopnia uszkodzenia i możliwości naprawy. Nawet, jeśli klient nie jest orłem w dziedzinie motoryzacji będzie w stanie odpowiedzieć na kilka pytań, m.in:
Czy samochód w trakcie hamowania na drodze skręca sam?
Czy podczas hamowania słychać jakiś hałas? Czy towarzyszą mu trzaski?
Czy podczas hamowania można wyczuć drganie kierownicy albo pedału?
Jeżeli na którekolwiek pytanie usłyszymy twierdzącą odpowiedź to już wiadomo, że coś się dzieje! Szczególnie pierwsze pytanie, jeśli uzyskamy odpowiedź na tak to trzeba mieć na uwadze, że to prawdopodobnie nie tylko problemy z hamowaniem, a i zawieszeniem.
Bardzo ważne jest, aby przy wymianie klocków pamiętać o tym jak, istotne jest dobranie klocków z katalogu, aby doskonale pasowały do samochodu klienta. Nie zawsze Ponadto nie można modyfikować klocków poprzez podszlifowanie czy przewiercenie. A pewne części jeśli muszą być założone nowe to nie warto zakładać używanych, tak jak w przypadku sprężyn dociskowych. Bardzo ważne, również jest, aby poinformować Klientów, że nowe klocki hamulcowe potrzebują łagodnego dotarcia przez pierwsze 500 - 1000 km, a jeśli wymieniamy całość to przez pierwsze 300 km. Pozwoli Nam to uniknąć powracających i niezadowolonych klientów.
Zawsze dobieraj klocki z katalogu! Czasem bardzo zdradliwe może być dopasowanie kształtem.
Zapomnij o modyfikacji klocków - zdecydowanie niewskazane jest wiercenie otworów, czy podcinanie, nawet wtedy, gdy dobrze się nie układają.
Jeżeli producent stwierdza w specyfikacji, że dane części są do jednorazowego użycia, to pod żadnym pozorem nie montuj używanych. Często sprężyny dociskowe właśnie są jednorazowe.
Zawsze pamiętaj o tym, aby poinformować Klienta o tym, by po założeniu nowych klocków delikatnie dotarł je w trasie, tak by po chwili nie wrócił do nas z informacją, że samochód hamuje jeszcze gorzej!
Przy każdej wymianie klocków, jak i tarcz hamulcowych bardzo istotne jest zachowanie przede wszystkim zdrowego rozsądku.,
Jeśli warsztat specjalizuje się dziś w naprawie hamulców to zdecydowanie powinien być wyposażony w technologię elektronicznej diagnozy. W wielu samochodach nawet nie warto rozpoczynać naprawy układu hamulcowego bez testera ABS/ESP.
Nie da się ukryć, że samochody mają coraz bardziej zaawansowaną elektronikę, która ma za zadanie sprzyjać zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach, umożliwiając kierowcom szybsze hamowanie i lepszą kontrolę nad pojazdem podczas gwałtownych manewrów. Najlepszym przykładem potwierdzającym zaawansowaną technologię hamowania jest nowy Mercedes klasy E. W tych samochodach podczas wymiany klocków i tarcz trzeba dezaktywować sterowany elektronicznie układ hamulcowy Sensotronic.
Stosowanie narzędzi diagnostycznych pozwala nie tylko na wykrywanie usterek, ale również uchroni układ hamulcowy przed uszkodzeniem i zwiększa bezpieczeństwo, że nie przydarzy Nam się żadna wpadka przy pracy. Elektronika na tyle zrewolucjonizowała układ hamowania i manewrowania samochodem, że bardzo trudno jest przeprowadzić naprawę bez specjalistycznego sprzętu. Praktycznie, sama wiedza o działaniu danego systemu już nie wystarczy. Brak elektronicznego narzędzia diagnostycznego może w wielu przypadkach wydłużyć czas naprawy, a w najgorszym wypadku doprowadzić do finału na lawecie, bo hamulce nie będą już w ogóle działać. Dlatego też w każdym warsztacie powinny znajdować się odpowiednie narzędzia diagnostyczne.