Czy tarcze i klocki hamulcowe mają wpływ na zapiekanie się hamulców?
Za dociśnięcie klocków do tarczy odpowiadają tłoczki i prowadnice zacisków, problem zapiekania może tyczyć się obu tych podzespołów, w pierwszej kolejności dochodzi do uszkodzenia gumowych uszczelniaczy, które odizolowują kluczowe elementy zacisku od środowiska zewnętrznego. Na skutek tego do wnętrza cylinderków lub prowadnic dostają się zanieczyszczenia, w skutek których podzespoły nie będą w stanie płynnie pracować i dociskać klocków do tarcz, w niektórych przypadkach może dojść do zapieczenia się prowadnic lub tłoczków w skutek zużycia się smaru który zapewnia płynny ruch ale również stanowi zabezpieczenie antykorozyjne.
Jak tarcze i klocki hamulcowe wpływają na zapieczenie hamulców?
Pierwsze symptomy zapieczenia się hamulców to m.in. odgłosy pisków i tarcia klocków o tarcze podczas powolnego ruszania. Te dźwięki sugerują niewłaściwą pracę zacisku , który nie jest w stanie wrócić na swoją pierwotną pozycję po zdjęciu nogi z pedału hamulca, jeśli tarcza pokryta jest dużą ilością rdzy , zacisk blokuje się podczas hamowania a klocki nie przywierają z odpowiednią siła.
O niewłaściwej pracy zacisków przekonać się można na własnej skórze, po kilku hamowaniach tarcza powinna rozgrzać się do wysokiej temperatury, jeśli jej temperatura będzie niższa i tarcza okaże się letnia w dotyku świadczy to bez wątpienia o zapieczeniu się elementów układu. Jednak najbezpieczniejszym i najbardziej miarodajnym sposobem na zbadanie w jakim stanie są nasze hamulce będzie wizyta na stacji kontroli pojazdów i wykonanie testu na rolkach, określi to siłę oporu stawiana przez klocki hamulcowe.
Jak pomóc zapieczonym hamulcom?
Prace i środki jakie trzeba będzie przeznaczyć na przywrócenie hamulcom pełną sprawność uzależniona jest od stopnia ich zapieczenia, Jeśli uszczelniacze pozostały nieuszkodzone warto zaaplikować smar do wnętrz prowadnic i cylinderków. W takim celu z pomocą przyjdą nam specjalne pasty ceramiczne odporne na działanie wysokich temperatur jakie panują w układzie hamulcowym.
Jeżeli jednak sprawa jest znacznie poważniejsza i na powierzchni metalowej podzespołów zacisku pojawiły się silne wżery, konieczna będzie jego regeneracja . Zakupić trzeba będzie nowe prowadnice zacisków oraz tłoczki wraz z kompletem uszczelniaczy. Całkowity koszt zakupu wszystkich niezbędnych części to koszt ok. 200 zł, oczywiście w zależności od modelu samochodu.
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki