Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Co sprawdzić przed wymianą tarcz i klocków hamulcowych? Zasady bezpieczeństwa przed montażem.
  • MARTEC AUTOMOTIVE
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:hamulce@martec.pl
  • Telefon:14 689 11 24
  • Obsługa sklepu dostępna:dni robocze 8:00-17:00 soboty 8:00 -13:00

Co sprawdzić przed wymianą tarcz i klocków hamulcowych? Zasady bezpieczeństwa przed montażem.

Data dodania: 15-10-2019
We współczesnej pogoni za prędkością warto czasem zwolnić, a czasem nawet trzeba to zrobić. Motoryzacyjny wyścig o ułamki sekund, zawrotne prędkości to wyznacznik współczesnych trendów oraz powodzenia na rynku motoryzacyjnym. Jednak co nam z samochodu, który rozpędzi się do zawrotnych prędkości jeśli nie będziemy mogli go w porę i na czas zatrzymać - najlepiej zgodnie z nasza wolą. 

Dlatego drugi biegun wyścigu firm motoryzacyjnych to coraz sprawniejsze i wydajniejsze układy hamulcowe. Aktualnie najlepszym znanym układem hamulcowym w motoryzacji jest hamulec tarczowy. Jego prosta budowa oraz ekonomia działania sprawiają, że hamulce tarczowe montowane są  we wszystkich samochodach i motocyklach obecnie produkowanych. Ich sprawne działanie uzależnione jest od wielu czynników - jakość materiałów, precyzji wykonania, profesjonalnego montażu. Ogólnie można powiedzieć, że aby hamulec dobrze funkcjonował potrzebne jest zastosowanie pewnych zasad bezpieczeństwa.

Jak dobierać części - klocki i tarcze hamulcowe? 
Niewątpliwym i najważniejszym argumentem dla sprawnego działania układu hamulcowego jest właściwy dobór części. Współcześnie każda firma specjalizująca się w hamulcach dobiera zestawy po numerze VIN naszego samochodu, co sprawia, że jesteśmy w 100% pewni tego doboru. Nie ma problemu z sytuacjami, że klocek lub tarcza nie pasuje jeśli tylko wykażemy się dobrą wolą i udostępnimy ten numer sprzedawcy. Inny argument to montaż tarcz i klocków hamulcowych.

Musi on odbywać się według ściśle określonych zasad aby zapewnić bezpieczne użytkowanie oraz aby uniknąć reklamacji na piszczące lub niesprawne hamulce. Czynności serwisowe rozpocząć należy od sprawdzenia wszystkich części układu hamulcowego - od ich współpracy zależy życie nasze i innych użytkowników dróg. Serwisu takiego dokonuje się podczas corocznego lub co 15 tys km. badania technicznego, jeśli podczas tego badania stwierdzono nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego (np. nierówne "branie" hamulców w kołach jednej osi) lub gdy auto trafiło do serwisu w związku z wyczuwalnym przez jego właściciela wadliwym działaniu układu hamulcowego lub pojawiły się błędy na desce rozdzielczej samochodu informujące o konieczności "zajrzenia" do hamulców...

W przypadku rutynowego przeglądu musimy zdjąć koło, zdemontować zacisk pamiętając o jego podwieszeniu na elementach zawieszenia, aby nie narazić na urwanie lub zniszczenie przewodów elastycznych płynu hamulcowego. Po zdjęciu klocków sprawdzamy ich grubość i stabilność połączenia z płytką nośną. Jeśli warstwa cierna klocka ma 2 mm kwalifikuje to klocek do wymiany (zbyt ciężki klocek może wypaść z jarzma oraz oddaje on za dużo ciepła podczas hamowania). Wszelkie uszkodzenia i pęknięcia również kwalifikują klocek do wymiany. Zeszklenie się materiału ciernego to ta sama konieczność.

alt


Co sprawdzić przed wymianą tarcz i klocków hamulcowych?

Przed wymianą klocków należy sprawdzić stan tarcz hamulcowych najczęściej oceniając ich wygląd (brak pęknięć, uszczerbień) oraz kontrolując grubość tarczy. Jeśli tarcza jest za cienka - osiągnęła już granicę podaną przez producenta kwalifikuje się do wymiany, gdyż wtedy osłabiona jest jej struktura co może doprowadzić do uszkodzenia tarczy hamulcowej. Wszelkie pęknięcia i uszczerbienia również kwalifikują tarczę do wymiany.

Aby uniknąć odczuwalnych na kierownicy i pedale hamulca drgań trzeba:
1) dokładnie oczyścić piastę z rdzy i brudu, aby tarcza mogła dokładnie do niej dolegać
2) dokonać pomiaru bicia tarczy hamulcowej zegarem setkowym na uchwycie magnetycznym


Pomiaru dokonujemy 10 mm od brzegu tarczy i odchyłki rzędu 0,01 mm - 0.02 mm są dopuszczalne. większe muszą być skorygowane albo poprzez dokładniejsze oczyszczenie piasty, albo poprzez przesunięcie tarczy względem otworów mocujących (jeśli pozwala na to śruba pozycjonująca tarczę). Bicie tarczy może być również spowodowane uszkodzonym łożyskiem koła lub krzywą piastą - wtedy należy podjąć odpowiednie czynności serwisowe.

Teraz o tym czego nie należy robić przy czynnościach wymiany klocków i tarcz hamulcowych. Po pierwsze nie należy stosować części używanych, które mogą pochodzić z niesprawnych układów hamulcowych. Nie stosować różnych producentów tarcz i klocków, ponieważ jeden producent to gwarancja dobrej współpracy zamontowanych części. Montuj części zawsze sprawdzonych producentów, a nie niewiadomego pochodzenia.

Pamiętaj również, że niektóre zestawy wymagają odpowiedniego kierunku mocowania klocka hamulcowego, a tarcze właściwej strony koła na które zostaną zamontowane. Stosując się do powyższych zasad unikniesz problemów z układem hamulcowym, a to ma przełożenie bezpośrednio na twoje bezpieczeństwo. To również gwarancja, że wszędzie dojedziesz na czas. 
 
Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki