Budowa klocków hamulcowych - trochę teorii od ekspertów sklepu Hamulce Martec
Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich niespodziewanych wydarzeń, które mogą nas spotkać podczas podróży. Gdy na drogę w deszczową noc wtargnie zwierzę, refleks oraz czujność mogą nie wystarczyć. Z tego powodu nie można zapominać o doborze odpowiedniego i sprawdzonego wyposażenia pojazdu.
Na początek warto zapoznać się bliżej z budową tego właśnie elementu, który ukryty w zacisku, dba o nasze bezpieczeństwo podczas każdej podróży. Wiedza w tym zakresie pozwoli nie tylko na dobór najlepszej części pod kątem naszych potrzeb, ale może również przynieść wymierne oszczędności finansowe związane z wyborem produktu w rozsądnej cenie, który wolniej się zużywa.
Serwisując samochód z reguły skupiamy się na dobrze widocznych czy też szeroko reklamowanych elementach budowy auta, takich jak ogumienie, olej silnikowy lub amortyzatory. Tymczasem nasze „cztery kółka” składają się z setek czy nawet tysięcy innych części. Wśród nich jedną z najważniejszych są właśnie klocki hamulcowe.
Poszczególne elementy budowy klocka hamulcowego
- Płytka nośna – wytwarzana metodą dokładnego cięcia, tzw. fine blankingu. Gwarantuje to wysoką powtarzalność wymiarów, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż, większość producentów stosuje mechaniczne cięcie, które może powodować zatarcie klocka w zacisku, ciągłe hamowanie, a w efekcie uszkodzenie klocków i tarcz.
- Shim – metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piskom przez cały okres eksploatacji klocków. W produktach niższej jakości stosuje się powszechnie zamiennik w postaci tańszej i gorszej jakości warstwy antypiskowej z masy polimerowej. Ma to niestety bezpośredni wpływ na komfort użytkowania.
- Materiał cierny – podstawowy element klocków hamulcowych. Skład mieszanki jest najpilniej strzeżoną tajemnicą każdego producenta. Coraz częściej do produkcji wykorzystuje się ekologiczne materiały cierne, pozbawione metali ciężkich
i niebezpiecznych włókien, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości oraz inwazyjności wydzielanego pyłu. - Międzywarstwa – doskonały izolator termiczny o grubości około 2 mm, który zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. W rezultacie hamulce funkcjonują znacznie lepiej. Co więcej, tłumi ona również znaczną część drgań powstających w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od blachy nośnej.
- Klej – łącznik pomiędzy płytką nośną a międzywarstwą. Oparty na dyspersji wodnej (rodzaj procesu chemicznego), bez dodatków rozpuszczalników organicznych.
- Compress Control – każdy klocek hamulcowy, dzięki najnowocześniejszym i zautomatyzowanym procesom produkcji, to powtarzalny produkt wysokiej jakości.
Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH (kliknij)
W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy do kontaktu pod tel. 14 689 11 24 lub e-mail hamulce@martec.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki