Hamulce.Martec.pl
  • Znajdź hak holowniczy
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Koszyk - haki holownicze
502 821 055
Strona główna1 » Poradniki2 » Jak sobie poradzić z piszczącymi klockami hamulcowymi?

Wyszukaj Hamulce

Kontakt

  • MARTEC Hamulce
    al. M.B. Fatimskiej 16, Tarnów
  • E-mail:info@martec.pl
  • Telefon:502 821 055
    Koniecznie podaj, że dzwonisz ze sklepu Hamulce.Martec.pl
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Jak sobie poradzić z piszczącymi klockami hamulcowymi?

Data dodania: 07-11-2018
Układ hamulcowy musi nie tylko zatrzymywać pojazd na możliwie najkrótszym odcinku drogi, lecz także zapewniać odpowiedni komfort prowadzenia samochodu, czyli nie wytwarzać nadmiernego hałasu. Cichą pracę hamulców zapewnia przede wszystkim ich poprawna eksploatacja | obsługa. Przyczyną charakterystycznego pisku okładzin mogą być też jednak błędy konstrukcyjne.
 

Specjaliści zadbają o klocki hamulcowe

Firma TRW stworzyła odrębny zespół specjalistów do spraw hałasu i drgań. Pracują oni wyłącznie nad likwidacja źródeł hałasów to już na najwcześniejszym etapie projektowania nowych układów hamulcowych, a w szczególności okładzin ciernych. Dzięki temu wszelkie nieprzyjemne dźwięki zostaną wyeliminowane jeszcze przed wykonaniem prototypu samochodu. Opracowywanie nowej okładziny rozpoczyna się od doboru proporcji komponentów mieszanki materiału ciernego. W ośrodku badawczo-rozwojowym wytwarzane są doświadczalne okładziny o zróżnicowanych właściwościach użytkowych. Finalny wzorzec o optymalnych dla danego zastosowania właściwościach fizykochemicznych komponowany jest z wykorzystaniem różnych składników. 


Klocki hamulcowe piszczące w układzie hamulcowym wymiana i przegląd klocków hamulcowych

Okładziny wykonane z zastosowaniem wybranej receptury podlegają dalszym intensywnym testom, w trakcie których sprawdza się m.in. skuteczność hamowania, akustyczny komfort pracy, odporność na zużycie oraz oddziaływanie na środowisko naturalne. Po kompleksowych testach laboratoryjnych przychodzi czas na jazdy próbne w normalnych ekstremalnych warunkach ruchu drogowego. Każdej zimy ekipa TRW złożona z 90 inżynierów pracuje w Arvidsjaur w Szwecji, sprawdzając funkcjonowanie układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ostrych warunkach zimowych. Latem cała ekipa przenosi się na specjalne trasy testowe do Hiszpanii i południowych Włoch.

Nakładki antywibracyjne na klocki hamulcowe - rozwiązaniem na nieprzyjemne dźwięki

Właśnie na podstawie takich badań podjęta została decyzja, by wszystkie klocki TRW wyposażać w końcowej fazie cyklu produkcyjnego w specjalne nakładki antywibracyjne tak zwane ,,shimy" Dzięki nim okładzina staje się znacznie mniej podatna na drgania powstające przy tarciu klocka o tarczę hamulcową, Elementy układu hamulcowego, a niekiedy też części zawieszeń pojazdu, mogą okresowo wpadać w drgania rezonansowe. Gdy występują one w zakresie częstotliwości akustycznych, czyli słyszalnych dla ludzkiego ucha, stają się przyczyną nieprzyjemnych doznań kierowców i pasażerów.


Nakładki antywibracyjne na klocki hamulcowe

Podobne zjawiska mogą występować również w innych samochodowych zespołach i podzespołach. Z tej przyczyny TRW na specjalnych stanowiskach testowych kontroluje się hałaśliwość pracy: układów wspomagania kierownicy, pomp hamulcowych, systemów ABS i ESP a także zacisków hamulcowych, by potem, stosownie do uzyskanych wyników, modyfikować ich konstrukcie. Ważną metodą wykorzystywaną w tych badaniach jest komputerowa analiza drgań. Pozwala ona lokalizować źródła poszczególnych składowych hałasu w trakcie konstruowania podzespołu. Z kolei stanowisko z testowym mikrofonem tworzy kompleksowy system rejestracji i analizy dźwięku. Na podstawie tych bardzo precyzyjnych pomiarów do konstrukcji nowych modeli zacisków r hamulcowych wprowadza się niekiedy p elementy, których znaczenia nie sposób  domyślić się bez dodatkowych objaśnień. 

Mogą to być np. różnego rodzaju nadlewy lub dodatkowe ciężarki na jarzmie zacisku lub na jego obudowie. Ich wymiary i masy nie są bynajmniej przypadkowe, lecz optymalnie dobrane pod względem akustycznym. Służą nie tylko do uzyskania akustycznej neutralności samego zacisku, lecz także do eliminacji jego sprzężeń rezonansowych z innymi częściami podczas ruchu pojazdu. Hałaśliwość identycznych zacisków, zamontowanych w dwóch różnych samochodach, też nie jest jednakowa, ale składową emitowanych dźwięków daje się łatwo i skutecznie eliminować w trakcie końcowych regulacji. 

Skorzystaj z naszego katalogu klocków i tarcz, by przekonać się o skutecznym hamowaniu z firmą Martec: KATALOG TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH W razie pytań chętnie dopasujemy odpowiednie hamulce, wystarczy wysłać do nas dane samochodu i nr nadwozia. Zapraszamy!
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej
Zadzwoń