Hamulce.Martec.pl
  • Znajdź hak holowniczy
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Koszyk - haki holownicze
502 821 055
Strona główna1 » Poradniki2 » Czy zużyte tarcze hamulcowe prowadzą do drgań na kierownicy?

Wyszukaj Hamulce

Kontakt

  • MARTEC Hamulce
    al. M.B. Fatimskiej 16, Tarnów
  • E-mail:info@martec.pl
  • Telefon:502 821 055
    Koniecznie podaj, że dzwonisz ze sklepu Hamulce.Martec.pl
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Czy zużyte tarcze hamulcowe prowadzą do drgań na kierownicy?

Data dodania: 08-08-2019

Niepokojące objawy towarzyszące hamowaniu mogą przytrafić się w każdym aucie niezależnie od wieku. Wina spada zwykle na tarcze hamulcowe - rzeczywiście, jeśli są zwichrowane, powodują drgania przy hamowaniu. Przyczyna usterki może jednak tkwić głębiej i wymiana tarcz często nie poprawia jakości hamowania albo poprawia ją na krótko. 

Odkształcenie tarcz hamulcowych może być spowodowane eksploatacyjnym zużyciem, Jeśli ich grubość spadła poniżej dopuszczalnej granicy, mają prawo stracić swoje parametry, Jeśli jednak tarcze mimo niewielkiego przebiegu i łagodnego traktowania zwichrowały się, trzeba szukać przyczyn w innym miejscu.

Problem może tkwić w… tylnych hamulcach. Uważa się, że auto hamuje głównie kołami przednimi, a tylne mają w tym stosunkowo niewielki udział. Jeśli jeździmy sami, tak właśnie jest. Sprawa ma się jednak inaczej, jeśli do auta wsiądzie komplet pasażerów wraz z wakacyjnym bagażem. Automatyka rozkładu sił hamowania natychmiast “pobudza do pracy” hamulce tylne . Jeśli “tył” jest zużyty , przód pracuje ponad siły. W efekcie już po krótkim czasie nowe tarcze hamulcowe są krzywe, bo uległy przegrzaniu.

Przyczyn może być więcej - nie tylko tarcze hamulcowe

Drgania mogą występować też na skutek zużycia elementów zawieszenia przedniego. Nierówności nawierzchni sprawiają, że podczas hamowania koła mogą wpadać w drgania, co oczywiście przenosi się na kierownicę. Kiepski stan zawieszenia sprawia, że nawet nieznaczne odkształcenia tarcz mogą być odczuwalne przesadnie wyraźnie przy hamowaniu.

Problemem są np. wady piast. Są to pozostałości np. po uderzeniu w krawężnik. Idealna tarcza po założeniu na odkształconą piastę będzie generować drgania. Receptą jest wymiana lub naprawa uszkodzonej piasty lub… przetaczanie tarcz zamontowanych na piastach (bez demontażu z samochodem). Uwaga: przetaczanie tarcz hamulcowych dopuszczalne jest, gdy pozwala na to ich grubość. Po wykonaniu zabiegu nie może być ona niższa niż wartość graniczna podana przez producenta (zwykle 9-12 mm w przypadku). Usterki przednich hamulców mogą mieć przyczynę w słabych hamulcach tylnych albo w niesprawnym zawieszeniu auta - np. w krzywych piastach kół. Warto sprawdzić też grubość tarcz.

Jaki wpływ mają na tarcze hamulcowe temperatury i jak o nie dbać?

Dla samochodowych układów hamulcowych niskie temperatury są bezwzględne. W tym okresie mechanicy powinni szczególnie dokładnie sprawdzać działanie systemu hamulcowego w autach klientów.

Wilgoć, sól na drogach, wahania temperatur, przyspieszone zużywanie się klocków hamulcowych także na skutek korozji mogą obniżać skuteczność systemu hamulcowego. Na skutek źle serwisowanego układu hamulcowego może dojść do nadmiernego zużycia, ściągania hamulców, a w najgorszym przypadku do ich awarii. Mogą być one szczególnie groźne w skutkach na mokrych i śliskich drogach, gdzie hamulce powinny działać bez zastrzeżeń.

Specjaliści od systemów hamulcowych zalecają klientom, jak i mechanikom, aby podczas przeglądu zimowego pojazdów szczególną uwagę zwracali na układ hamulcowy. Wystarczy wykonać kilka standardowych czynności serwisowych.

  • Skontrolować punkt wrzenia płynu hamulcowego pobranego ze zbiorniczka wyrównującego pompy hamulcowej.
  • Sprawdzić stan przewodów hamulcowych pod kątem pęknięć i powstawania pęcherzy.
  • Skontrolować siłę hamowania na “rolkach”.
  • Ustalić czy zaciski, tłoczki i klocki hamulcowe mają właściwą ruchomość.
  • Ocenić skuteczność hamulca postojowego.

W pojazdach z hamulcem bębnowym na tylnej osi oraz z elektronicznym rozdziałem siły hamowania należy sprawdzić stan okładzin najpóźniej po przejechaniu 40.000km.

Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej
Zadzwoń